Sosiaalityön maisteriopiskelijoiden käsityksiä sosionomin (ylempi AMK) osaamisesta ja paikasta sosiaalialan tehtäväalueilla
Pelkonen, Jenni; Sillanpää, Marjukka (2024)
Pelkonen, Jenni
Sillanpää, Marjukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkimuksen toimeksiantajille, Turun AMK:lle ja Turun yliopistolle, sosiaalialan maisteritason koulutuksen kehittämiseen ja osaamisen oikeaan kohdentamiseen sekä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon tunnettavuuden lisäämiseen ja tutkinnon suorittaneiden selkeämpään sijoittumiseen sosiaalialan tehtäväalueilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laadullisen haastattelututkimuksen avulla saada tietoa yliopiston sosiaalityön maisteriopiskelijoiden käsityksistä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työelämän osaamistasosta sekä heidän sijoittumisestaan sosiaalialan tehtäväalueilla. Tutkimukseen osallistui viisi sosiaalityön maisteriopiskelijaa eri puolilta Suomea ja haastattelut toteutettiin etänä yksilömuotoisena teemahaastatteluna. Aineisto käsiteltiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottamaa osaamista ei tutkimustulosten mukaan yleisesti tunnistettu, eikä tutkinnon suorittanutta osattu sijoittaa sosiaalialan tehtäväalueille. Sosiaalialan tehtäväalueilla koettiin yleisesti selkeyttämisen tarvetta. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon hyödyntäminen nähtiin tarpeellisena, koska sen koettiin antavan pätevyyden toimia hyvin monipuolisesti eri sosiaalialan tehtäväalueilla.
Tutkimustulokset tukevat tarvetta ottaa vakavasti sosiaalialan heikentynyt työvoiman saanti. Erityisesti ylempien ammattikorkeakoulututkintojen on tärkeä löytää keinoja, joilla voidaan hyödyntää tutkinnon suorittaneiden oikea sijoittuminen sosiaalialan tehtäväalueille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laadullisen haastattelututkimuksen avulla saada tietoa yliopiston sosiaalityön maisteriopiskelijoiden käsityksistä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työelämän osaamistasosta sekä heidän sijoittumisestaan sosiaalialan tehtäväalueilla. Tutkimukseen osallistui viisi sosiaalityön maisteriopiskelijaa eri puolilta Suomea ja haastattelut toteutettiin etänä yksilömuotoisena teemahaastatteluna. Aineisto käsiteltiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottamaa osaamista ei tutkimustulosten mukaan yleisesti tunnistettu, eikä tutkinnon suorittanutta osattu sijoittaa sosiaalialan tehtäväalueille. Sosiaalialan tehtäväalueilla koettiin yleisesti selkeyttämisen tarvetta. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon hyödyntäminen nähtiin tarpeellisena, koska sen koettiin antavan pätevyyden toimia hyvin monipuolisesti eri sosiaalialan tehtäväalueilla.
Tutkimustulokset tukevat tarvetta ottaa vakavasti sosiaalialan heikentynyt työvoiman saanti. Erityisesti ylempien ammattikorkeakoulututkintojen on tärkeä löytää keinoja, joilla voidaan hyödyntää tutkinnon suorittaneiden oikea sijoittuminen sosiaalialan tehtäväalueille.