Kasvipohjaisten maitojen markkinointi : viestin onnistuminen sekä toimivuus
Elohopea, Eveliina (2024)
Elohopea, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822340
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää kuluttajien asenteita kasvipohjaisia maitoja kohtaan. Lisäksi työssä selvitetään markkinointiviestinnän vaikutuksia näihin asenteisiin. Työn aihe tuli valituksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Ajankohtaisiksi tämän aiheen tekee esimerkiksi ilmastonmuutoksen kasvava uhka ja kasvipohjaisten vaihtoehtojen kasvanut suosio.
Aiheen tutkiminen aloitettiin aiheeseen perehtymisellä, josta koottiin tietopohja tälle työlle. Tietopohjassa käsitellään muun muassa kasvimaitojen sekä lehmän maidon historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Sen jälkeen käsitellään markkinointiviestintää niin teoriassa kuin käytännössäkin. Työssä on hyödynnetty konkreettisia ja ajankohtaisia esimerkkejä kasvimaitojen markkinoinnista ja näitä samoja esimerkkejä hyödynnetään myös haastattelun aikana. Aihetta tutkitaan lisää puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, jonka jälkeen saatua tietoa verrataan aikaisemmin kerättyyn tietopohjaan.
Haastatteluista kävi ilmi, että kasvipohjaisista maidoista erityisesti Oatlyn kauramaito on nuorien aikuisten suosiossa. Oatlyn brändi ja Oatlyn tekemä viestintä tuli esiin kaikilta haastateltavilta. Markkinointiviestinnältä kaivattiin erityisesti luovuutta ja uskallusta olla erilainen. Kuluttajiin vetosi yrityksen kyky olla ottamatta itseään liian vakavasti markkinointiviestintää tehdessään.
Aiheen tutkiminen aloitettiin aiheeseen perehtymisellä, josta koottiin tietopohja tälle työlle. Tietopohjassa käsitellään muun muassa kasvimaitojen sekä lehmän maidon historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Sen jälkeen käsitellään markkinointiviestintää niin teoriassa kuin käytännössäkin. Työssä on hyödynnetty konkreettisia ja ajankohtaisia esimerkkejä kasvimaitojen markkinoinnista ja näitä samoja esimerkkejä hyödynnetään myös haastattelun aikana. Aihetta tutkitaan lisää puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, jonka jälkeen saatua tietoa verrataan aikaisemmin kerättyyn tietopohjaan.
Haastatteluista kävi ilmi, että kasvipohjaisista maidoista erityisesti Oatlyn kauramaito on nuorien aikuisten suosiossa. Oatlyn brändi ja Oatlyn tekemä viestintä tuli esiin kaikilta haastateltavilta. Markkinointiviestinnältä kaivattiin erityisesti luovuutta ja uskallusta olla erilainen. Kuluttajiin vetosi yrityksen kyky olla ottamatta itseään liian vakavasti markkinointiviestintää tehdessään.