Markkinoinnin kehitys pelialalla
Mäkelä, Emilia (2024)
Mäkelä, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822341
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tietokoneille ja pelikonsoleille julkaistavien videopelien markkinoinnin muutoksia ja kehitystä vuosien saatossa. Työn tavoitteena oli selvittää, millä keinoin pelejä markkinoitiin vuosikymmeniä sitten, ja miten niiden markkinointi on vuosien aikana kehittynyt nykyiseen suuntaansa. Työssä syvennytään myös nykyaikaisiin pelien markkinointikeinoihin, kuten markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja vaikuttajamarkkinointiin, sekä markkinoinnin digitalisoitumisesta seuranneisiin negatiivisiin ilmiöihin. Työssä käytettiin valmiiksi olemassa olevaa tietoa artikkeleista, kyselytutkimuksista ja sosiaalisen median kanavista. Esimerkkinä peliyhtiön markkinoinnin muutoksista käytettiin pelistudio Remedy Entertainmentia.
Työn tulokseksi saatiin, että pelien markkinointi ei ole pelkästään digitalisoitunut, vaan lähes kaikki tehokkaimmat keinot ovat nimenomaan sosiaalisen median kautta markkinoinnissa. Työstä selvisi myös, että peliyhtiöillä on ollut vaikeuksia viestinnässään ja kuluttajien odotuksiin vastaamisessa. Opinnäytetyössä käytetty esimerkkiyritys on onnistunut erottumaan kilpailijoistaan luomalla brändilleen positiivisen ja helposti lähestyttävän maineen.
Opinnäytetyön tuloksista voi olla hyötyä pelien markkinoinnin kehityksestä ja muutoksista kiinnostuneille. Lisäksi yritykset voivat saada ideoita tuloksista pelin markkinointiin.
Työn tulokseksi saatiin, että pelien markkinointi ei ole pelkästään digitalisoitunut, vaan lähes kaikki tehokkaimmat keinot ovat nimenomaan sosiaalisen median kautta markkinoinnissa. Työstä selvisi myös, että peliyhtiöillä on ollut vaikeuksia viestinnässään ja kuluttajien odotuksiin vastaamisessa. Opinnäytetyössä käytetty esimerkkiyritys on onnistunut erottumaan kilpailijoistaan luomalla brändilleen positiivisen ja helposti lähestyttävän maineen.
Opinnäytetyön tuloksista voi olla hyötyä pelien markkinoinnin kehityksestä ja muutoksista kiinnostuneille. Lisäksi yritykset voivat saada ideoita tuloksista pelin markkinointiin.