Vastuullisen myyntistrategian toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä pk-yrityksissä
Lahtela, Lotta (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922375
Tiivistelmä
Vastuullisuus on nykypäivänä yhä keskeisempi osa yritysten toimintaa ja kuluttajien ostopäätöksiä. On tärkeää ymmärtää, miten vastuullisuus voidaan integroida osaksi pk-yritysten myyntiä, jotta ne voivat kilpailla markkinoilla tehokkaasti ja vastata kuluttajien kasvaviin odotuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten pk-yritykset voivat ottaa vastuullisuuden huomioon myyntiprosessissaan ja millaisia hyötyjä ja haasteita tämä tuo mukanaan. Opinnäytetyö pyrki selvittämään, mitä työkaluja pk-yritykset kaipaavat, jotta ne voivat kehittää vastuullisempaa myyntiä ja sitä kautta parantaa yrityksen kilpailukykyä ja kannattavuutta pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjyys ja arvonluonti- tutkimusryhmälle. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kuutta Varsinais-Suomen alueella toimivaa pk-yritystä.
Tutkimuksen tulosten perusteella pk-yritysten sosiaalinen vastuullisuus on keskeinen osa niiden toimintaa, korostaen rehellisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä. Taloudellinen vastuullisuus on myös kriittinen tekijä, kun kilpailu suuryritysten kanssa asettaa haasteita toiminnan jatkuvuudelle. Vaikka yritysten vastuullisuuden sanoittaminen on vielä alkutekijöissä, ne ovat tiedostamassa vastuullisuuden merkityksen ja pyrkivät kehittämään toimintaansa kokonaisvaltaisesti vastatakseen asiakkaiden odotuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten pk-yritykset voivat ottaa vastuullisuuden huomioon myyntiprosessissaan ja millaisia hyötyjä ja haasteita tämä tuo mukanaan. Opinnäytetyö pyrki selvittämään, mitä työkaluja pk-yritykset kaipaavat, jotta ne voivat kehittää vastuullisempaa myyntiä ja sitä kautta parantaa yrityksen kilpailukykyä ja kannattavuutta pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjyys ja arvonluonti- tutkimusryhmälle. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kuutta Varsinais-Suomen alueella toimivaa pk-yritystä.
Tutkimuksen tulosten perusteella pk-yritysten sosiaalinen vastuullisuus on keskeinen osa niiden toimintaa, korostaen rehellisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä. Taloudellinen vastuullisuus on myös kriittinen tekijä, kun kilpailu suuryritysten kanssa asettaa haasteita toiminnan jatkuvuudelle. Vaikka yritysten vastuullisuuden sanoittaminen on vielä alkutekijöissä, ne ovat tiedostamassa vastuullisuuden merkityksen ja pyrkivät kehittämään toimintaansa kokonaisvaltaisesti vastatakseen asiakkaiden odotuksiin.