Työ tekijäänsä opettaa! : henkilöstön työssä oppimisen kehittäminen
Ikävalko, Sirpa (2024)
Ikävalko, Sirpa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822351
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, millaista laajaa osaamista Silta-Valmennusyhdistyksen henkilöstöllä on, miten sitä saataisiin paremmin esille työyhteisön sisällä ja millaisin menetelmin koko organisaation käyttöön vaikuttavammin. Tarkoituksena oli selvittää oppimismuotoilua hyödyntäen mitkä tekijät tukevat työssäoppimista.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin fasilitoitua työpajatyöskentelyä ja dialogisia puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tuloksena saatiin selvitettyä henkilöstön monipuolista osaamista sekä mitkä tekijät tukevat tiedon jakamista organisaatiossa. Lisäksi saatiin arvokasta tietoa muista työssäoppimista tukevista tekijöistä. Tuloksena tässä kehittämistyössä tuli organisaation sisäiseen käyttöön Tiekartta ”Kohti oppivampaa työyhteisöä”.
Aiheena työssäoppimisen kehittäminen on ajankohtainen työelämässä tänä päivänä vaikuttavien muutosten, resurssipulan, jaksamisen ja organisaatioiden pitovoiman kannalta. Tulokset antavat lisätietoa työssäoppimista tukevista tekijöistä, joita ovat mm. riittävän ajan resursoiminen työyhteisön sisällä mm. reflektointiin, tiimien välisen yhteistyön lisääminen ja viestinnän sekä johdon tuen merkitys työssäoppimiseen, ammatilliseen kehittymiseen, työhyvinvointiin ja organisaation pitovoimaan. The aim of this development project was to find out what kind of extensive competence the staff of Silta-Valmennusyhdistys (Bridge-Coaching Association) has, how it could be better presented within the work community, and what methods could be used more effectively throughout the entire organization. The purpose was to find out, using learning design, which factors support workplace learning. Facilitated workshops and dialogic semi-structured theme interviews were used as methods in the development project.
As a result, it was possible to find out the diverse competence of the staff and what factors support the sharing of knowledge in the work community. In addition, valuable information about other factors supporting work-based learning was obtained. As a result of this development work, the Roadmap “Towards a more learning-oriented work community” became for internal use in the organization.
The results provide additional information on factors supporting work-based learning, such as allocating sufficient time in the work community for e.g. reflection, increasing teamwork and the importance of communication and management support for work-based learning, professional development, well-being, lack of resources and retention power.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin fasilitoitua työpajatyöskentelyä ja dialogisia puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tuloksena saatiin selvitettyä henkilöstön monipuolista osaamista sekä mitkä tekijät tukevat tiedon jakamista organisaatiossa. Lisäksi saatiin arvokasta tietoa muista työssäoppimista tukevista tekijöistä. Tuloksena tässä kehittämistyössä tuli organisaation sisäiseen käyttöön Tiekartta ”Kohti oppivampaa työyhteisöä”.
Aiheena työssäoppimisen kehittäminen on ajankohtainen työelämässä tänä päivänä vaikuttavien muutosten, resurssipulan, jaksamisen ja organisaatioiden pitovoiman kannalta. Tulokset antavat lisätietoa työssäoppimista tukevista tekijöistä, joita ovat mm. riittävän ajan resursoiminen työyhteisön sisällä mm. reflektointiin, tiimien välisen yhteistyön lisääminen ja viestinnän sekä johdon tuen merkitys työssäoppimiseen, ammatilliseen kehittymiseen, työhyvinvointiin ja organisaation pitovoimaan.
As a result, it was possible to find out the diverse competence of the staff and what factors support the sharing of knowledge in the work community. In addition, valuable information about other factors supporting work-based learning was obtained. As a result of this development work, the Roadmap “Towards a more learning-oriented work community” became for internal use in the organization.
The results provide additional information on factors supporting work-based learning, such as allocating sufficient time in the work community for e.g. reflection, increasing teamwork and the importance of communication and management support for work-based learning, professional development, well-being, lack of resources and retention power.