Pk-yrityksen siirtyminen pilvipohjaiseen ratkaisuun : helpotusta päivittäiseen kommunikointiin, tiedonhallintaan ja käyttäjähallintaan
Träskman, Nea (2024)
Träskman, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722239
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy pk-yrityksen tietojärjestelmien modernisointiin, erityisesti vanhentuneen tiedonhallinnan, käyttäjähallinnan ja kommunikoinnin parantamiseen pilvipalveluiden avulla. Työn tavoitteena oli analysoida yrityksen nykytilannetta ja esitellä kaksi suosituinta pilvipalveluratkaisua, Google Workspace ja Microsoft 365, vertaillen niiden ominaisuuksia yrityksen antamien vaatimusten pohjalta. Tarkoituksena oli auttaa yritystä valitsemaan sopiva pilvipalveluratkaisu, joka päivittäisi heidän järjestelmänsä nykyaikaisemmalle tasolle ja tehostaisi toimintoja.
Google Workspacea ja Microsoft 365:tä vertailtiin yrityspakettien ja hintojen, kalenteriominaisuuksien sekä tieto- ja käyttäjähallinnan perusteella. Tiedot kerättiin virallisilta verkkosivuilta ja tuotteiden omista dokumentaatioista. Näistä kerätyt havainnot analysoitiin, vertailtiin ja esiteltiin taulukkoina ja kuvina. Yritys valitsi Microsoft 365:n pilvipohjaiseksi ratkaisuksi ja Telian palveluntarjoajakseen. Telia auttoi yritystä siirtymään Microsoft 365:een.
Työn tuloksena voidaan päätellä, että Microsoft 365 vastasi parhaiten yrityksen vaatimuksia ja tarpeita tiedonhallinnan, käyttäjähallinnan ja kommunikoinnin suhteen. Jatkossa työtä voidaan laajentaa kattamaan tulevia Microsoft 365:n koulutuksia, ja yrityspaketteja voidaan päivittää Google Workspacen ja Microsoft 365:n kehittyessä lisää. Tämä työ tarjoaa helpotusta valintaan kahden pilvipalveluehdokkaan väliltä.
Google Workspacea ja Microsoft 365:tä vertailtiin yrityspakettien ja hintojen, kalenteriominaisuuksien sekä tieto- ja käyttäjähallinnan perusteella. Tiedot kerättiin virallisilta verkkosivuilta ja tuotteiden omista dokumentaatioista. Näistä kerätyt havainnot analysoitiin, vertailtiin ja esiteltiin taulukkoina ja kuvina. Yritys valitsi Microsoft 365:n pilvipohjaiseksi ratkaisuksi ja Telian palveluntarjoajakseen. Telia auttoi yritystä siirtymään Microsoft 365:een.
Työn tuloksena voidaan päätellä, että Microsoft 365 vastasi parhaiten yrityksen vaatimuksia ja tarpeita tiedonhallinnan, käyttäjähallinnan ja kommunikoinnin suhteen. Jatkossa työtä voidaan laajentaa kattamaan tulevia Microsoft 365:n koulutuksia, ja yrityspaketteja voidaan päivittää Google Workspacen ja Microsoft 365:n kehittyessä lisää. Tämä työ tarjoaa helpotusta valintaan kahden pilvipalveluehdokkaan väliltä.