Kohti maailmaa : poikkitaiteellisia tehtäviä soitonopettajalle kuvataiteen menetelmiä hyödyntäen
Hautsalo, Veera (2024)
Hautsalo, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722279
Tiivistelmä
Työssä käytettiin johtoaiheena kasvatustieteen professori Gert Biestan ajatusta, jonka mukaan taidekasvatuksen tärkeä tarkoitus on ohjata oppilasta kohti maailmaa ja dialogiin maailman kanssa. Työn aihealueiksi valittiin dialogi, leikki, taiteidenvälisyys, säveltäminen ja improvisointi sekä näppäripedagogiikka, koska niiden ajateltiin olevan mahdollisia elementtejä taidekasvatuksen ohjaamisessa kohti maailmaa ja dialogiin maailman kanssa.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa kannustetaan poikkitaiteelliseen työskentelyyn, johon soitonopettajilla ei välttämättä kuitenkaan ole käytännön keinoja. Työssä kehitettiin kuvataidetta ja musiikkia yhdistäviä tehtäviä, joita soitonopettaja voi käyttää työssään. Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaus- ja toimintatutkimus, jossa tehtävät toteutettiin kymmenen huiluoppilaan kanssa ja sen jälkeen haastateltiin heidät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät poikkitaiteellisista tehtävistä ja olivat halukkaita tekemään sellaisia jatkossakin. Useilla oppilailla heräsi uusia ajatuksia soiton opiskelusta, oppimisesta ja musiikin hahmottamisesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jos soitonopettajalla on kiinnostusta, hän voi toteuttaa poikkitaiteellisia tehtäviä soittotuntien puitteissa.
Tutkimuksen myötä lisääntyi ymmärrys siitä, että taidekasvatuksessa pyrkiminen kohti maailmaa ja dialogiin maailman kanssa on lasten ja nuorten kasvatuksessa ensiarvoisen tärkeää. Tutkimuksen kohderyhmä oli hyvin pieni, homogeeninen joukko yhdestä oppilaitoksesta, yhden instrumentin opiskelijoita yhdeltä huiluluokalta, joka oli tutkijan oma huiluluokka. Lisätutkimusta tarvitaan taiteidenvälisen työskentelyn yhteydessä kehiteltyjen sisältöjen ja taidekasvatuksellisten ratkaisujen kartoittamiseen ja arvioimiseen.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa kannustetaan poikkitaiteelliseen työskentelyyn, johon soitonopettajilla ei välttämättä kuitenkaan ole käytännön keinoja. Työssä kehitettiin kuvataidetta ja musiikkia yhdistäviä tehtäviä, joita soitonopettaja voi käyttää työssään. Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaus- ja toimintatutkimus, jossa tehtävät toteutettiin kymmenen huiluoppilaan kanssa ja sen jälkeen haastateltiin heidät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät poikkitaiteellisista tehtävistä ja olivat halukkaita tekemään sellaisia jatkossakin. Useilla oppilailla heräsi uusia ajatuksia soiton opiskelusta, oppimisesta ja musiikin hahmottamisesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jos soitonopettajalla on kiinnostusta, hän voi toteuttaa poikkitaiteellisia tehtäviä soittotuntien puitteissa.
Tutkimuksen myötä lisääntyi ymmärrys siitä, että taidekasvatuksessa pyrkiminen kohti maailmaa ja dialogiin maailman kanssa on lasten ja nuorten kasvatuksessa ensiarvoisen tärkeää. Tutkimuksen kohderyhmä oli hyvin pieni, homogeeninen joukko yhdestä oppilaitoksesta, yhden instrumentin opiskelijoita yhdeltä huiluluokalta, joka oli tutkijan oma huiluluokka. Lisätutkimusta tarvitaan taiteidenvälisen työskentelyn yhteydessä kehiteltyjen sisältöjen ja taidekasvatuksellisten ratkaisujen kartoittamiseen ja arvioimiseen.