Positiivista pedagogiikkaa opetussuunnitelmassa : positiivisen pedagogiikan periaatteiden piirteitä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lammi, Mandi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022477
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin positiivisen pedagogiikan käsitettä ja vertailtiin sen sisältämiä periaatteita Opetushallituksen laatiman taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tarkoituksena oli selvittää, tulisiko musiikkipedagogin tuntea positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan periaatteita ja edellyttääkö opetussuunnitelma niiden toteuttamista opetuksessa. Opinnäytetyössä selvennettiin taiteen perusopetuksen tavoitteita positiivisen pedagogiikan näkökulmasta sekä yleisesti positiivisen pedagogiikan vaikutuksia oppimiseen, motivaatioon ja hyvinvointiin.
Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu kouluissa ja jonkin verran myös varhaiskasvatuksessa, mutta musiikkipedagogin ja etenkin instrumenttiopetuksen näkökulmasta kovin vähän. Siksi positiivista pedagogiikkaa on tärkeä tuoda myös soitonopettajien tietoisuuteen. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa puhutaan muun muassa vahvuuksien vahvistamisesta, oppimiseen innostamisesta ja oppimisen ilosta sekä myönteisistä tunnekokemuksista, jotka liittyvät vahvasti positiiviseen pedagogiikkaan.
Opinnäytetyön johtopäätös oli, että positiivisen pedagogiikan periaatteet ovat olennainen osa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöä, ja täyttääkseen sen asettamat vaatimukset musiikkipedagogin on välttämätöntä toteuttaa positiivista pedagogiikkaa opetustyössään. Tämän opinnäytetyön päämääränä oli antaa musiikkipedagogeille ajattelemisen aihetta ja näkökulmia opetussuunnitelman tarkasteluun sekä sen sisältämien tavoitteiden toteuttamiseen omassa työssään positiivisen pedagogiikan keinoin.
Jatkotutkimusta tarvittaisiin avaamaan taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä tavoitteita laajemmin ja syvemmin, sillä tämä opinnäyte on ollut vasta pintaraapaisu laajaan ja moniulotteiseen aiheeseen. Myös käytännön kokemusten selvittäminen antaisi hyödyllistä tutkimustietoa positiivisen pedagogiikan vaikutuksista soitonopetuksessa.
Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu kouluissa ja jonkin verran myös varhaiskasvatuksessa, mutta musiikkipedagogin ja etenkin instrumenttiopetuksen näkökulmasta kovin vähän. Siksi positiivista pedagogiikkaa on tärkeä tuoda myös soitonopettajien tietoisuuteen. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa puhutaan muun muassa vahvuuksien vahvistamisesta, oppimiseen innostamisesta ja oppimisen ilosta sekä myönteisistä tunnekokemuksista, jotka liittyvät vahvasti positiiviseen pedagogiikkaan.
Opinnäytetyön johtopäätös oli, että positiivisen pedagogiikan periaatteet ovat olennainen osa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöä, ja täyttääkseen sen asettamat vaatimukset musiikkipedagogin on välttämätöntä toteuttaa positiivista pedagogiikkaa opetustyössään. Tämän opinnäytetyön päämääränä oli antaa musiikkipedagogeille ajattelemisen aihetta ja näkökulmia opetussuunnitelman tarkasteluun sekä sen sisältämien tavoitteiden toteuttamiseen omassa työssään positiivisen pedagogiikan keinoin.
Jatkotutkimusta tarvittaisiin avaamaan taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä tavoitteita laajemmin ja syvemmin, sillä tämä opinnäyte on ollut vasta pintaraapaisu laajaan ja moniulotteiseen aiheeseen. Myös käytännön kokemusten selvittäminen antaisi hyödyllistä tutkimustietoa positiivisen pedagogiikan vaikutuksista soitonopetuksessa.