Planering av kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 standarden för Vasa Spedition
Alexander, Örn (2024)
Alexander, Örn
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822293
Tiivistelmä
Dagens arbetsvärld ligger i en konstant utveckling och kraven och förväntningar som läggs på företag ökar hela tiden. Därför har nu Vasa Spedition AB valt att börja jobba till att implementera ett kvalitetssystem för deras huvudsakliga verksamhet för att säkerställa företagets konkurranskraft på den framtida arbetsmarknaden. Företaget hoppas även att en implementering av ISO 9001 kunde stärka företagets brand och möjligtvis öppna nya kundrelationer.
Det huvudsakliga målet med mitt examensarbete var att analysera företagets processer och verksamhet och ge en heltäckande grund för företaget att bygga upp ett kvalitetssystem. I arbetet studeras företagets processer och teorier och slutsatser dras för vilka åtgärder som kunde tas för att stänga avståndet mellan företagets nuvarande processer och vad som krävs av ISO 9001 standarden. Spekulationer kommer även att dras angående lönsamhet kring ett sådant projekt, vilka eventuella resurser samt mängden tid som krävs för att företaget skall nå fram till det slutgiltiga målet i form av en certifikation för ledningssystemet.
Som slutsats av mitt arbete konstaterades att företaget förhåller sig väldigt bra till vad standarden kräver på vissa håll, men har mycket att förbättra på annat håll. Företaget har bra rutiner och arbetssätt som i vissa fall går helt hand i hand med vad standarden kräver, men saknar vissa administrativa åtgärder som mätning och dokumentering av processer. Mest jobb kommer det troligtvis att vara kring implementeringen av effektiva mätningsanordningar. Today’s world of work is in a constant development and new demands and expectations are constantly becoming more prevalent. It is the reason for this that Vasa Spedition AB has been thinking about the possibility of implementing a quality management system for their main business to ensure the company’s competitive foothold in the world of logistics. The company also hopes that a certification for ISO 9001:2015 could strengthen the company’s brand image and possibly open new customer relationships.
The main goal of my bachelor’s thesis is to analyse and examine the processes and daily work routines of the company as of today and make up a solid base for how the company could start building up a quality management system. In this thesis I will study the company’s current processes and draw conclusions for what the company needs to do to close the gaps between how the company currently operates to what the official ISO 9001:2015 demands. Speculations will also be made regarding the profitability of a project like this, what eventual resources and amount of time the company needs to dedicate for getting to the end goal in form of a certification for the management system.
As a conclusion of this thesis, it stands clear that the company already has good work routines that are almost completely in line to what the standard demands, but that there also requires a lot of work in other regards. Such as some administrative actions related to the measurement and analysis of data, and documentation of processes.
Det huvudsakliga målet med mitt examensarbete var att analysera företagets processer och verksamhet och ge en heltäckande grund för företaget att bygga upp ett kvalitetssystem. I arbetet studeras företagets processer och teorier och slutsatser dras för vilka åtgärder som kunde tas för att stänga avståndet mellan företagets nuvarande processer och vad som krävs av ISO 9001 standarden. Spekulationer kommer även att dras angående lönsamhet kring ett sådant projekt, vilka eventuella resurser samt mängden tid som krävs för att företaget skall nå fram till det slutgiltiga målet i form av en certifikation för ledningssystemet.
Som slutsats av mitt arbete konstaterades att företaget förhåller sig väldigt bra till vad standarden kräver på vissa håll, men har mycket att förbättra på annat håll. Företaget har bra rutiner och arbetssätt som i vissa fall går helt hand i hand med vad standarden kräver, men saknar vissa administrativa åtgärder som mätning och dokumentering av processer. Mest jobb kommer det troligtvis att vara kring implementeringen av effektiva mätningsanordningar.
The main goal of my bachelor’s thesis is to analyse and examine the processes and daily work routines of the company as of today and make up a solid base for how the company could start building up a quality management system. In this thesis I will study the company’s current processes and draw conclusions for what the company needs to do to close the gaps between how the company currently operates to what the official ISO 9001:2015 demands. Speculations will also be made regarding the profitability of a project like this, what eventual resources and amount of time the company needs to dedicate for getting to the end goal in form of a certification for the management system.
As a conclusion of this thesis, it stands clear that the company already has good work routines that are almost completely in line to what the standard demands, but that there also requires a lot of work in other regards. Such as some administrative actions related to the measurement and analysis of data, and documentation of processes.