Effektivering av arbetsprocesserna vid en bilverkstad
Nickull, Tobias (2024)
Nickull, Tobias
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka Vaasan Käyttöauton jälkimarkkinointiosaston tehokkuutta voitaisiin parantaa ja siten koko yrityksen kannattavuutta. Tavoitteena oli käydä läpi eri prosessit, jotka tehdään työn vastaanottamisesta siihen asti, kun asiakas saa autonsa takaisin, ja löytää ongelma-alueita, joilla on parantamisen varaa.
Tätä opinnäytetyötä varten käytetyt menetelmät ovat henkilökunnan haastattelut, omat kokemukset ja havainnot sekä ajanmittaukset vaiheille, jotka eivät tuota asiakkaalle lisäarvoa. Olen haastatellut mekaanikkoja, työnjohtajia, varaosamyyjiä ja korjaamopäällikköä.
Opinnäytetyö alkaa esittelyllä koko Käyttöauto Oy -konsernista ja tarkemmin Käyttöauto Vaasasta. Sen jälkeen yleinen katsaus autoteollisuuden kannattavuuden nykytilanteesta. Sen jälkeen teoriaa siitä, miten tehokkuutta voidaan parantaa, ja tutkimus siitä, mitkä kohdat Käyttöauto Vaasa voisi parantaa.
Erilaisia ongelma-alueita on selvitetty korjaamolle, työvoiman vastaanotolle ja varaosaosastolle. Eri ongelma-alueita varten esitetään toimenpide-ehdotuksia. Työtä voitaisiin tehostaa esimerkiksi parantamalla viestintää, lisäämällä resursseja lisäämällä työntekijöitä ja parantamalla varaosien käyttöä koskevia menettelyjä. Tehokkaammat työprosessit voivat lisätä yrityksen kannattavuutta, henkilöstön tyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä.
Tätä opinnäytetyötä varten käytetyt menetelmät ovat henkilökunnan haastattelut, omat kokemukset ja havainnot sekä ajanmittaukset vaiheille, jotka eivät tuota asiakkaalle lisäarvoa. Olen haastatellut mekaanikkoja, työnjohtajia, varaosamyyjiä ja korjaamopäällikköä.
Opinnäytetyö alkaa esittelyllä koko Käyttöauto Oy -konsernista ja tarkemmin Käyttöauto Vaasasta. Sen jälkeen yleinen katsaus autoteollisuuden kannattavuuden nykytilanteesta. Sen jälkeen teoriaa siitä, miten tehokkuutta voidaan parantaa, ja tutkimus siitä, mitkä kohdat Käyttöauto Vaasa voisi parantaa.
Erilaisia ongelma-alueita on selvitetty korjaamolle, työvoiman vastaanotolle ja varaosaosastolle. Eri ongelma-alueita varten esitetään toimenpide-ehdotuksia. Työtä voitaisiin tehostaa esimerkiksi parantamalla viestintää, lisäämällä resursseja lisäämällä työntekijöitä ja parantamalla varaosien käyttöä koskevia menettelyjä. Tehokkaammat työprosessit voivat lisätä yrityksen kannattavuutta, henkilöstön tyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä.