Klassisen ja pop/jazz -laulun eroavaisuudet ja yhtäläisyydet : klassisen laulajan mietteitä
Mansikka, Anniina (2024)
Mansikka, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722067
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustana oli klassisen laulun opiskelijan ajatukset, joka huomasi pop/jazz -laulun suosion kasvun ja siten tarpeen oppia ja opettaa molempia laulutapoja. Tehtävänä oli selvittää, miten klassinen laulaja voi sopeutua pop/jazz -lauluun ja mitkä olivat haasteet tässä prosessissa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta eri laulutapojen eroista ja yhtäläisyyksistä sekä mahdollistaa monipuolisempi opetus.
Toteutustapana käytettiin autoetnografista tutkimusta, jossa osallistuttiin pop/jazz -laulutunneille ja sy-vennyttiin näiden laulutapojen musiikillisiin piirteisiin ja perinteisiin. Lisäksi tutkittiin laulutekniikkaa ja kummankin laulutavan historiaa. Laulutunnit kuvattiin tai äänitettiin ja pidettiin oppimispäiväkirjaa oival-luksista. Aineistoja analysoitiin lähdekirjallisuuteen viitaten ja opiskelijan omiin oppeihin peilaten.
Tuloksena havaittiin, että laulutyylin vaihtaminen ei ollut yksinkertaista, ja klassisen laulajan täytyi harjoi-tella uuden sointipaikan löytämistä. Vaadittiin uusien ääniharjoituksien käyttöönottamista, sointipaikko-jen etsimistä, uusien genrejen hallitsemista sekä rytmiikan osaamista.
Johtopäätöksenä todettiin, että klassinen laulaja voi oppia pop/jazz -laulua, mutta se vaati harjoitusta ja omaksumista erilaisesta näkökulmasta. Oli tärkeää ymmärtää molempien laulutapojen historiaa ja teknisiä eroja, jotta opetus voi olla monipuolisempaa ja laajempaa.
Toteutustapana käytettiin autoetnografista tutkimusta, jossa osallistuttiin pop/jazz -laulutunneille ja sy-vennyttiin näiden laulutapojen musiikillisiin piirteisiin ja perinteisiin. Lisäksi tutkittiin laulutekniikkaa ja kummankin laulutavan historiaa. Laulutunnit kuvattiin tai äänitettiin ja pidettiin oppimispäiväkirjaa oival-luksista. Aineistoja analysoitiin lähdekirjallisuuteen viitaten ja opiskelijan omiin oppeihin peilaten.
Tuloksena havaittiin, että laulutyylin vaihtaminen ei ollut yksinkertaista, ja klassisen laulajan täytyi harjoi-tella uuden sointipaikan löytämistä. Vaadittiin uusien ääniharjoituksien käyttöönottamista, sointipaikko-jen etsimistä, uusien genrejen hallitsemista sekä rytmiikan osaamista.
Johtopäätöksenä todettiin, että klassinen laulaja voi oppia pop/jazz -laulua, mutta se vaati harjoitusta ja omaksumista erilaisesta näkökulmasta. Oli tärkeää ymmärtää molempien laulutapojen historiaa ja teknisiä eroja, jotta opetus voi olla monipuolisempaa ja laajempaa.