Polttomoottorin kaasunvaihdon kehittäminen
Hirvonen, Riku (2024)
Hirvonen, Riku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722259
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää simulointiohjelman avulla kehitysehdotus polttomoottorin kaasunvaihdon parantamiseksi. Työssä keskitytään nokka-akselin profiilin ja puristussuhteen muutosten vaikutuksiin moottorin suorituskyvyssä. Työn tarkoituksena oli löytää ratkaisu kyseiseen moottoriin, sekä havainnollistaa miten erilaiset muutokset moottorin kaasunvaihdon osalta vaikuttavat sen suorituskykyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin henkilökohtaisena työnä. Työn mittausosuus perustuu omiin mittauksiin. Työssä käytettävä moottori on opinnäytetyön tekijän omistuksessa. Opinnäytetyön mallinnusosuus toteutettiin erillisellä mallinnusohjelmalla.
Lopputuloksena on mallinnettu moottori, jonka nokka-akseliprofiili ja puristussuhde on voitu optimoida halutun mallinnuksen pohjalta. Mallinuksen pohjalta tehdään päätös parannusehdotuksesta nokka-akselin ja puristussuhteen muuttamiselle moottorin suorituskyvyn parantamiseksi. The goal for my bachelor’s thesis was to sort out using a separate simulation program to figure out an improvement proposal of gas exchange on an internal combustion engine. The work is focused on how changing the camshaft geometry and compression ratio affects the engine performance. The purpose of this work was to sort out a solution for the engine and to illustrate how different changes at gas exchange affect the engines performance.
The thesis was conducted as a personal work. The measuring part of the work is based on personal measurement. The engine used in this work is owned by the author of this thesis. The modeling part of this thesis was carried out by a separate modeling program.
The result is a modeled engine which camshaft geometry and compression ratiohave been optimized to desired result based on the modeling. Based on the modeling, a decision is made on the improvement proposal of camshaft and compression ratio, to improve engine’s performance.
Opinnäytetyö toteutettiin henkilökohtaisena työnä. Työn mittausosuus perustuu omiin mittauksiin. Työssä käytettävä moottori on opinnäytetyön tekijän omistuksessa. Opinnäytetyön mallinnusosuus toteutettiin erillisellä mallinnusohjelmalla.
Lopputuloksena on mallinnettu moottori, jonka nokka-akseliprofiili ja puristussuhde on voitu optimoida halutun mallinnuksen pohjalta. Mallinuksen pohjalta tehdään päätös parannusehdotuksesta nokka-akselin ja puristussuhteen muuttamiselle moottorin suorituskyvyn parantamiseksi.
The thesis was conducted as a personal work. The measuring part of the work is based on personal measurement. The engine used in this work is owned by the author of this thesis. The modeling part of this thesis was carried out by a separate modeling program.
The result is a modeled engine which camshaft geometry and compression ratiohave been optimized to desired result based on the modeling. Based on the modeling, a decision is made on the improvement proposal of camshaft and compression ratio, to improve engine’s performance.