Yhteistyö ja dialogi huoltajien kanssa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa : Toimintatutkimuksellinen kehittämistyö huoltajien ja kasvattajien välisestä dialogista ja yhteistyöstä vuorohoidossa
Kuusisto, Sanna (2024)
Kuusisto, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022607
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Raumalla sijaitsevaan varhaiskasvatuksen vuorohoitoyksikköön. Kehittämistyön prosessissa tarkasteltiin yksikön kasvattajien eli varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien välistä yhteistyötä ja dialogia. Tavoitteena oli mahdollistaa varhaiskasvatuksen työntekijöille yhteistä aikaa keskustella yhteistyöstä huoltajien kanssa ja siinä koetuista mahdollisista haasteista. Tavoitteena oli yhteisten keskustelujen ja niissä muodostuneiden pohdintojen avulla parantaa yhteistyötä ja dialogia huoltajien kanssa. Yksikön varhaiskasvatuksen työntekijöiden keskustelut sisälsivät mentoroinnin elementtejä. Keskustelujen ja pohdinnan avulla muodostettiin yhteistä ajatusta hyvästä dialogista ja yhteistyöstä. Kehittämistyön prosessinomaisuus vei pohdintoja eri teemojen avulla syvemmälle ja edellytti varhaiskasvatuksen työntekijöiden itsereflektiota. Kehittämistyöllä vastattiin yksikössä ilmenneisiin tarpeisiin, sillä vuorotyö tuo vanhemmuuteen ja sen sovittamiseen perhe-elämään oman, moninaisemman näkökulman, joka edellyttää myös varhaiskasvatuksen työntekijöiltä entistä laajempaa näkökulmaa perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Kehittämistyön prosessin tutkimusosa sisälsi aineiston keruuta määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus aloitettiin tekemällä yhdessä henkilöstön kanssa kysely huoltajille ja henkilöstölle. Kyselyt tehtiin webropol- kyselyinä kesä-heinäkuun 2023 aikana. Kyselyjen tulokset esitettiin koko henkilöstölle yksikön kehittämispäivässä syyskuussa 2023. Yhteistyö jatkui syksyn 2023 aikana henkilöstölle pidetyissä pedagogisissa palavereissa, joissa käsiteltiin vanhemmuuden, dialogin, mentalisaation sekä aloitus- ja varhaiskasvatuskeskustelujen teemoja. Sisältöjä käsiteltiin osallistavin ja toiminnallisin menetelmin. Kehittämistyön tuotoksena ideoitiin vuoden 2024 alussa myös huoltajille ennen varhaiskasvatussuunnitelman laadintaa lähetettävä video, jonka tavoitteena on lisätä huoltajien osallisuutta sekä mahdollistaa hyvän dialogin toteutuminen keskusteluissa. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jolle keskeistä on prosessinomaisuus ja ihmisten osallisuus.
Kehittämistyön tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää henkilökunnan taitojen kehittymistä. Myös huoltajille suunniteltu video on huomionarvoinen tulos, vaikka sen toteutus jäi myöhempään ajankohtaan. Tutkimuksen olennainen johtopäätös on dialogin tärkeys asiakkaan kohtaamisessa sekä sen mahdollistaminen oikeanlaisilla ajatusmalleilla.
Kehittämistyön prosessin tutkimusosa sisälsi aineiston keruuta määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus aloitettiin tekemällä yhdessä henkilöstön kanssa kysely huoltajille ja henkilöstölle. Kyselyt tehtiin webropol- kyselyinä kesä-heinäkuun 2023 aikana. Kyselyjen tulokset esitettiin koko henkilöstölle yksikön kehittämispäivässä syyskuussa 2023. Yhteistyö jatkui syksyn 2023 aikana henkilöstölle pidetyissä pedagogisissa palavereissa, joissa käsiteltiin vanhemmuuden, dialogin, mentalisaation sekä aloitus- ja varhaiskasvatuskeskustelujen teemoja. Sisältöjä käsiteltiin osallistavin ja toiminnallisin menetelmin. Kehittämistyön tuotoksena ideoitiin vuoden 2024 alussa myös huoltajille ennen varhaiskasvatussuunnitelman laadintaa lähetettävä video, jonka tavoitteena on lisätä huoltajien osallisuutta sekä mahdollistaa hyvän dialogin toteutuminen keskusteluissa. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jolle keskeistä on prosessinomaisuus ja ihmisten osallisuus.
Kehittämistyön tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää henkilökunnan taitojen kehittymistä. Myös huoltajille suunniteltu video on huomionarvoinen tulos, vaikka sen toteutus jäi myöhempään ajankohtaan. Tutkimuksen olennainen johtopäätös on dialogin tärkeys asiakkaan kohtaamisessa sekä sen mahdollistaminen oikeanlaisilla ajatusmalleilla.