Korjaamotoiminnan kehittäminen ja sujuvoittaminen : Pirkanmaan Autotaito Oy
Kaartinen, Joni (2024)
Kaartinen, Joni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022692
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin ja sujuvoitettiin korjaamon päivittäistoimintaa. Työ tehtiin Pirkanmaan Autotaito Oy:lle, joka on Tampereella toimiva autokorjaamo. Opinnäytetyössä kehitettiin korjaamon toimintaa erityisesti kolmella osa-alueella, joihin kuuluivat merkkihuollon huoltopaketit, varaosahyllyn hallinnan selkeyttäminen ja järjestyksen parantaminen sekä paljon myytyjen tuotteiden myynnin nopeuttaminen.
Opinnäytetyössä on kartoitettu määriteltyjen osa-alueiden lähtötilanteet korjaamolla. Työssä kuvataan lähtötilanne sekä ongelmakohdille suunnitellut kehitysehdotukset. Valittujen kehitysehdotuksien toteutukset sekä lopputulokset esitellään opinnäytetyössä.
Työn tuloksena saatiin toimivia ratkaisuja korjaamon päivittäistoiminnan kehittämiseen ja sujuvoittamiseen. Näihin kuuluivat muun muassa selkeät merkkihuollon huoltopaketit sähköisessä muodossa, uudelleen organisoitu varaosahylly sekä pikamyyntituotteet osana korjaamon käyttöjärjestelmää. Toteutetut kehitysehdotukset tehtiin helposti ylläpidettäväksi ja päivitettäväksi, jotta opinnäytetyöstä saadaan pitkäaikaista hyötyä yrityksen toiminnalle.
Työn lopputuloksen avulla korjaamon päivittäistoiminta kehittyi. Opinnäytetyön lopputulosta voidaan jatkokehittää laajentamalla kattavuutta huolto-ohjelmille sekä pikamyyntituotteille. Varaosien päivittäisen organisoinnin osalta jatkokehittämismahdollisuutena on tuotteiden tilaamisvaiheessa viitteeksi myös asentajan nimen saaminen, joka nopeuttaisi lajittelua.
Opinnäytetyössä on kartoitettu määriteltyjen osa-alueiden lähtötilanteet korjaamolla. Työssä kuvataan lähtötilanne sekä ongelmakohdille suunnitellut kehitysehdotukset. Valittujen kehitysehdotuksien toteutukset sekä lopputulokset esitellään opinnäytetyössä.
Työn tuloksena saatiin toimivia ratkaisuja korjaamon päivittäistoiminnan kehittämiseen ja sujuvoittamiseen. Näihin kuuluivat muun muassa selkeät merkkihuollon huoltopaketit sähköisessä muodossa, uudelleen organisoitu varaosahylly sekä pikamyyntituotteet osana korjaamon käyttöjärjestelmää. Toteutetut kehitysehdotukset tehtiin helposti ylläpidettäväksi ja päivitettäväksi, jotta opinnäytetyöstä saadaan pitkäaikaista hyötyä yrityksen toiminnalle.
Työn lopputuloksen avulla korjaamon päivittäistoiminta kehittyi. Opinnäytetyön lopputulosta voidaan jatkokehittää laajentamalla kattavuutta huolto-ohjelmille sekä pikamyyntituotteille. Varaosien päivittäisen organisoinnin osalta jatkokehittämismahdollisuutena on tuotteiden tilaamisvaiheessa viitteeksi myös asentajan nimen saaminen, joka nopeuttaisi lajittelua.