Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten neuropsykiatriset häiriöt : verkko-oppimateriaali lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Brusin, Veera (2024)

 
Avaa tiedosto
Brusin_Veera.pdf (1.788Mt)
Lataukset: 


Brusin, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022682
Tiivistelmä
Neuropsykiatristen häiriöiden diagnoosien määrä on kasvussa. Lasten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on tärkeää kaikille, jotka ovat tekemisissä lasten kanssa. Neuropsykiatriset häiriöt vaikuttavat merkittävästi lasten sosiaalisiin, emotionaalisiin ja akateemisiin taitoihin, mutta oikeanlaisella tuella voidaan parantaa lasten toimintakykyä ja elämänlaatua.


Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaalia lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Verkko-oppimateriaali tuotettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkille. Verkko-oppimateriaalia voidaan hyödyntää sairaanhoitajien lasten hoitotyön sekä sosionomien mielenterveyshoitotyön kursseilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sekä niiden tukemisesta.


Opinnäytetyö toteutettiin Jämsän ja Mannisen tuotekehitysprosessia hyödyntäen. Tuotekehityksessä oli viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi-, luonnostelu-, kehittely- sekä viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistaminen alkoi, kun aihe opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajalta. Ideointivaiheessa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, jossa ideoita etsittiin ja hyödynnettiin muista samankaltaisista töistä. Luonnosteluvaiheessa tehtiin tiedonhakua ja kirjoitettiin teoreettista viitekehystä, jonka pohjalta aloitettiin verkko-oppimateriaalin luonnostelu. Kehittelyvaiheessa luotiin verkko-oppimateriaali teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Viimeistelyvaiheessa pyydettiin palautetta verkko-oppimateriaalista hyödyntäen Webpropol-kyselyä ja tämän pohjalta tehtiin muutoksia verkko-oppimateriaaliin.


Tuotekehitysprosessin myötä syntyi verkko-oppimateriaali lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Verkko-oppimateriaali sisältää teoriatietoa ADHD:sta, autismikirjon häiriöistä, Aspergerin oireyhty-mästä, Touretten oireyhtymästä sekä tukimuodoista. Oppimateriaalissa oli mukana myös tehtäviä, lopputentti ja lisämateriaalia. Palautetta pyydettiin 145:ltä sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijalta, palautekyselyn vastausprosentti oli 4,14 %. Palautteen perusteella oppimateriaali oli selkeä ja teoriaosiot hyvin jäsenneltyjä.


Jatkokehitysideana on lisätä verkko-oppimateriaaliin tietoa tyttöjen ADHD:n oirekuvasta sekä mahdollisesti laajentaa verkko-oppimateriaalia käsittelemään myös aikuisten oirekuvaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste