Digitaalisen markkinoinnin sisältösuunnitelman luominen pk-yritykselle
Oikarinen, Jonni (2024)
Oikarinen, Jonni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinoinnin sisältösuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka toimii aurinkoenergia-alalla. Yrityksen toiminta on kasvanut tasaisesti vuosien ajan, ja johdonmukaisen ja suunnitellun orgaanisen markkinoinnin tuominen osaksi yrityksen toimintaa olisi askel oikeaan suuntaan.
Työn tietoperusta käsittelee digitaalista markkinointia kokonaisuutena, sekä syventyy markkinointiin kolmessa yleisimmässä sosiaalisen median kanavassa, joita ovat TikTok, Facebook ja Instagram. Lisäksi tietoperustassa syvennytään SOSTAC-markkinointimalliin, jota käytettiin myös työn toiminnallisen osuuden pohjana.
Markkinoinnissa käytettäviksi pääkanaviksi valikoituivat Instagram ja Facebook, ja sivukanavaksi TikTok. Kanavien markkinoinnilliset tavoitteet eriteltiin tarkasti kanavakohtaisesti ja tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin julkaisukalenteri markkinoinnin tueksi. Sisältösuunnitelmassa perehdytään toimeksiantajayrityksen nykytilanteeseen ja kilpailijoihin, nykytilanne- ja kilpailija-analyysien avulla.
Julkaisukalenterissa eriteltiin tarkasti jokaisen julkaisun sisältö, mutta tärkein elementti siinä on aikataulutus. Julkaisukalenteria on helppo soveltaa testikuukausien jälkeen myös tulevien vuosien markkinoinnin pohjalle. The goal of the thesis is to improve the digital marketing of the client company. The company works in the solar industry and has had stable growth during the last five years. Creating a coherent and consistent plan for digital marketing seems like a reasonable step towards the right direction.
The theory of the thesis covers digital marketing, as well as deepens into marketing in the selected three social media platforms, Instagram, Facebook and TikTok. The theory also covers the SOSTAC-marketing model and its basics, which was also utilized when creating the marketing plan.
Instagram and Facebook were selected as the main channels for marketing and TikTok as a side channel. Marketing goals were created for each platform individually. To achieve these goals, a release calendar was created to support the marketing plan. In the marketing plan, a present state analysis was done of the firm and of its main competitors.
In the release calendar each post was specifically described, but the main goals for the release calendar is to keep the schedule consistent and keep the brand image intact.
Työn tietoperusta käsittelee digitaalista markkinointia kokonaisuutena, sekä syventyy markkinointiin kolmessa yleisimmässä sosiaalisen median kanavassa, joita ovat TikTok, Facebook ja Instagram. Lisäksi tietoperustassa syvennytään SOSTAC-markkinointimalliin, jota käytettiin myös työn toiminnallisen osuuden pohjana.
Markkinoinnissa käytettäviksi pääkanaviksi valikoituivat Instagram ja Facebook, ja sivukanavaksi TikTok. Kanavien markkinoinnilliset tavoitteet eriteltiin tarkasti kanavakohtaisesti ja tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin julkaisukalenteri markkinoinnin tueksi. Sisältösuunnitelmassa perehdytään toimeksiantajayrityksen nykytilanteeseen ja kilpailijoihin, nykytilanne- ja kilpailija-analyysien avulla.
Julkaisukalenterissa eriteltiin tarkasti jokaisen julkaisun sisältö, mutta tärkein elementti siinä on aikataulutus. Julkaisukalenteria on helppo soveltaa testikuukausien jälkeen myös tulevien vuosien markkinoinnin pohjalle.
The theory of the thesis covers digital marketing, as well as deepens into marketing in the selected three social media platforms, Instagram, Facebook and TikTok. The theory also covers the SOSTAC-marketing model and its basics, which was also utilized when creating the marketing plan.
Instagram and Facebook were selected as the main channels for marketing and TikTok as a side channel. Marketing goals were created for each platform individually. To achieve these goals, a release calendar was created to support the marketing plan. In the marketing plan, a present state analysis was done of the firm and of its main competitors.
In the release calendar each post was specifically described, but the main goals for the release calendar is to keep the schedule consistent and keep the brand image intact.