LVI-suunnittelijan ja -asentajan välinen hyvä yhteistyö
Pajakoski, Jukka (2024)
Pajakoski, Jukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida LVI-suunnittelijoiden ja -asentajien välistä hyvää yhteistyötä. Tavoitteena oli tunnistaa erilaisia tapoja, millä ylläpitää yhteistyötä, vuorovaikutusta sekä löytää erilaisia työkaluja yhteistyön kehittämiseen. Yhteistyön ja kommunikaation merkitys korostuu hankkeiden kireiden aikataulujen ja kohonneiden kustannusten takia. Hyvä yhteistyö helpottaa kaikkien muiden samassa hankkeessa työskentelevien arkea.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Kyselylomake laadittiin tämän opinnäytetyön yhteydessä kirjallisuuteen perustuen. Ennen kyselyn toteuttamista kyselylomaketta pilotoitiin pienellä otoksella LVI-suunnittelijoita ja -asentajia. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Granlund Oy:n LVI-suunnittelijoille ja ympäri Suomea työskenteleville putki- ja ilmastointiasentajille.
Kyselyn tulosten perustella saatiin hyvä kuva siitä, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Yleisesti moni pitää tärkeänä, että vastakkainasettelun sijaan tehtäisiin aitoa yhteistyötä. Moni ammattilainen haluaisi, että yhteistyö olisi avoimempaa, kommunikointia lisättäisiin ja että virheistä voitaisiin keskustella ilman syyllistämistä. Tuloksista tunnistettiin myös tilaajan aseman merkitys yhteistyön mahdollistajana. The purpose of this Bachelor’s thesis was to analyse good cooperation between HVAC designers and -installers. The goal was to identify different ways to maintain cooperation, interaction and to find different tools for developing cooperation. The importance of cooperation and communication is emphasized due to tight project schedules and increased costs. Good cooperation makes the daily work of everyone else working on the same project easier.
The thesis was conducted with an electronic survey. The questionnaire was prepared based on literature during the thesis process. Before implementing the survey, the questionnaire was piloted with a small group of HVAC designers and installers. The electronic questionnaire was sent to HVAC designers working at Granlund Oy and plumbing and air conditioning installers working all over Finland.
Based on the results of the survey, a good picture of how cooperation could be developed was obtained. In general, many consider it important that instead of confrontation, there should be genuine cooperation. Many professionals would like cooperation to be more open, communication to be increased and mistakes to be discussed without blaming. The results also identified the importance of the customer’s position as an enabler of cooperation.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Kyselylomake laadittiin tämän opinnäytetyön yhteydessä kirjallisuuteen perustuen. Ennen kyselyn toteuttamista kyselylomaketta pilotoitiin pienellä otoksella LVI-suunnittelijoita ja -asentajia. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Granlund Oy:n LVI-suunnittelijoille ja ympäri Suomea työskenteleville putki- ja ilmastointiasentajille.
Kyselyn tulosten perustella saatiin hyvä kuva siitä, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Yleisesti moni pitää tärkeänä, että vastakkainasettelun sijaan tehtäisiin aitoa yhteistyötä. Moni ammattilainen haluaisi, että yhteistyö olisi avoimempaa, kommunikointia lisättäisiin ja että virheistä voitaisiin keskustella ilman syyllistämistä. Tuloksista tunnistettiin myös tilaajan aseman merkitys yhteistyön mahdollistajana.
The thesis was conducted with an electronic survey. The questionnaire was prepared based on literature during the thesis process. Before implementing the survey, the questionnaire was piloted with a small group of HVAC designers and installers. The electronic questionnaire was sent to HVAC designers working at Granlund Oy and plumbing and air conditioning installers working all over Finland.
Based on the results of the survey, a good picture of how cooperation could be developed was obtained. In general, many consider it important that instead of confrontation, there should be genuine cooperation. Many professionals would like cooperation to be more open, communication to be increased and mistakes to be discussed without blaming. The results also identified the importance of the customer’s position as an enabler of cooperation.