Ihmislähtöisen projektijohtamisen ammattilaiseksi voittoa tavoittelemattomilla aloilla : projektiosaamisen kehittäminen museoissa ja Leader-ryhmissä
Hero, Tiina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122752
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin voittoa tavoittelemattomien alojen projektien erityispiirteitä, projektijohtamisen osaamista, oppimistoiveita sekä koottiin projektipäällikön käsikirja avuksi havaittuun osaamiskuiluun. Lisäksi kerättiin vinkkejä organisaatioiden johdolle projektiosaamisen kehittämiseen. Casealoina toimivat museot ja maaseudun kehittämisyhdistykset Leader-ryhmät. Projektityö on lisääntyvä kehittämisen muoto monilla asiantuntija-aloilla, mutta erityisesti ihmisläheisillä aloilla siihen ei ole saatu riittävästi koulutusta.
Teoreettinen viitekehys keskittyi projektijohtamiseen, osaamisen kehittämiseen sekä ihmislähtöiseen johtamiseen. Monimenetelmäinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jota syvennettiin teemahaastatteluilla. Projektipäällikön käsikirja muotoiltiin palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että museoissa ja Leader-ryhmissä projektijohtamisen vahvuuksia ovat järjestelmällisyys sekä vuorovaikutuksen, viestinnän ja osallistamisen taidot. Lisää osaamista kaivataan kokonaisvaltaisessa projektinhallinnassa, vaikutusten arvioinnissa, tiimin johtamisessa sekä menetelmien ja työkalujen hyödyntämisessä. This Master´s thesis focuses on the special features of projects, project management skills and learning aspirations in non-profit sectors. A project manager's handbook was designed for the observed skills gap. In addition, tips were sought for the leaders of organizations on how to develop project expertise. Museums and Local Action Groups (Leader groups) serve as case sectors. Project work is an increasing form of development in many expert fields, but there is not enough training for it in human-centered fields.
The theoretical framework focused on project management, skill management and people-centered leadership. The multi-method research was carried out as a survey, which was deepened with thematic interviews. The project manager's handbook was designed as a service design process. This, Master´s thesis shows that the strengths of project management in museums and Leader groups are organizational, communication and engagement skills. More skills are needed in comprehensive project management, impact assessment, team leadership and the use of methods and tools.
Teoreettinen viitekehys keskittyi projektijohtamiseen, osaamisen kehittämiseen sekä ihmislähtöiseen johtamiseen. Monimenetelmäinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jota syvennettiin teemahaastatteluilla. Projektipäällikön käsikirja muotoiltiin palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että museoissa ja Leader-ryhmissä projektijohtamisen vahvuuksia ovat järjestelmällisyys sekä vuorovaikutuksen, viestinnän ja osallistamisen taidot. Lisää osaamista kaivataan kokonaisvaltaisessa projektinhallinnassa, vaikutusten arvioinnissa, tiimin johtamisessa sekä menetelmien ja työkalujen hyödyntämisessä.
The theoretical framework focused on project management, skill management and people-centered leadership. The multi-method research was carried out as a survey, which was deepened with thematic interviews. The project manager's handbook was designed as a service design process. This, Master´s thesis shows that the strengths of project management in museums and Leader groups are organizational, communication and engagement skills. More skills are needed in comprehensive project management, impact assessment, team leadership and the use of methods and tools.