Salaattibaari-konseptin kehittäminen
Niemi, Kristiina (2024)
Niemi, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022700
Tiivistelmä
Ruokajärjestelmän kestävyys ja ilmastonmuutokseen vaikuttaminen vaativat toimenpiteitä jokaiselta elintarvikeketjun toimijalta. Kuluttajat voivat tarkastella omaa ruokavaliotaan ja valita lautaselle kasvikunnan tuotteisiin painottuvaa, terveellistä ja hyvinvointia edistävää ruokaa, joka on hyväksi myös ympäristölle.
Nykypäivän kuluttajat suosivat arjessaan käyttömukavuutta ja helpotusta tarjoavia ruokaratkaisuja, mikä näkyy valmisruoan ja food-to-go-tuotteiden ja konseptien, kuten kaupan ateria- ja salaattibaarien vahvana kehityksenä. Työn tavoitteena oli salaattibaari-konseptin uudistaminen ja kehittäminen palvelumuotoilun tuplatimantti-prosessimallia soveltaen.
Salaattibaari-konseptin kehittäminen tapahtui palvelumuotoilun viitekehyksessä, jossa pyrittiin valmisruoan revoluution ja asiakkaiden ja kuluttajien tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen. Ongelman tunnistaminen -timantissa kartoitettiin käyttäjien tarpeita ja haasteita haastattelemalla neljän kaupan salaattibaarin hoitajia. Lisäksi tehtiin kilpailija-analyysi. Teemahaastatteluista ja kilpailija-analyysistä konseptin kehityskohteiksi nousivat salaattibaarikaluste, valikoima, brändin tai konseptin tunnettuus ja sovelluskehitys.
Ratkaisun kehittäminen -timantissa konseptia kehitettiin yrityksen sisäisissä työpajoissa osallistamalla yrityksen johtoa ja kaupallisen organisaation avainhenkilöitä. Työpajoja järjestettiin kolme ja niissä ideoitiin ja kehitettiin uutta konseptia. Työn tuloksena oli kehittämissuunnitelma, johon on kuvattu toimenpiteet, tavoitteet ja aikataulu kehittämiselle.
Työn julkisesta versiosta on jätetty pois toimeksiantajan liikesalaisuuksia sisältävät osat, joita ovat luvun 5.4. sisältö, joka käsittelee kehittämistarpeita suhteessa kilpailijoihin sekä luvussa 6 käsiteltävät kehittämiskohteet, tavoitteet ja aikataulu.
Nykypäivän kuluttajat suosivat arjessaan käyttömukavuutta ja helpotusta tarjoavia ruokaratkaisuja, mikä näkyy valmisruoan ja food-to-go-tuotteiden ja konseptien, kuten kaupan ateria- ja salaattibaarien vahvana kehityksenä. Työn tavoitteena oli salaattibaari-konseptin uudistaminen ja kehittäminen palvelumuotoilun tuplatimantti-prosessimallia soveltaen.
Salaattibaari-konseptin kehittäminen tapahtui palvelumuotoilun viitekehyksessä, jossa pyrittiin valmisruoan revoluution ja asiakkaiden ja kuluttajien tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen. Ongelman tunnistaminen -timantissa kartoitettiin käyttäjien tarpeita ja haasteita haastattelemalla neljän kaupan salaattibaarin hoitajia. Lisäksi tehtiin kilpailija-analyysi. Teemahaastatteluista ja kilpailija-analyysistä konseptin kehityskohteiksi nousivat salaattibaarikaluste, valikoima, brändin tai konseptin tunnettuus ja sovelluskehitys.
Ratkaisun kehittäminen -timantissa konseptia kehitettiin yrityksen sisäisissä työpajoissa osallistamalla yrityksen johtoa ja kaupallisen organisaation avainhenkilöitä. Työpajoja järjestettiin kolme ja niissä ideoitiin ja kehitettiin uutta konseptia. Työn tuloksena oli kehittämissuunnitelma, johon on kuvattu toimenpiteet, tavoitteet ja aikataulu kehittämiselle.
Työn julkisesta versiosta on jätetty pois toimeksiantajan liikesalaisuuksia sisältävät osat, joita ovat luvun 5.4. sisältö, joka käsittelee kehittämistarpeita suhteessa kilpailijoihin sekä luvussa 6 käsiteltävät kehittämiskohteet, tavoitteet ja aikataulu.