Kohti kestävämpää saaristomatkailua : case Visit Seili
Karru, Suvi (2024)
Karru, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122787
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Turun saaristossa toimivaa yritystä Visit Seili sekä heidän polkuaan kohti Sustainable Travel Finland-merkkiä, eli STF-merkkiä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii Visit Seilin operatiivinen johtaja Gustav Ramberg.
STF-merkki on kestävän matkailun kehittämisohjelma yrityksille, joka sisältää seitsemän askeleisen polun. Jokaisella askeleella kehitetään matkailutoimintaa kohti kestävämpää toimintaa niin taloudellisesta, ekologisesta kuin sosio-kulttuurisestakin näkökulmasta. Eri näkökulmia tarkastellaan opinnäytetyössä niin teoreettisesti kuin käytännön toimienkin kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, se edistää yrityksessä havaitun tarpeen ratkaisemista ja auttaa yrityksen menestystä niin taloudellisesti, ekologisesti kuin sosiokulttuurisesti. Työn aikana luotu kehittämissuunnitelma auttaa Visit Seiliä konkretisoimaan omia ideoitaan ja tavoitteitaan, sekä kehittämään toimintaansa vastuullisemmaksi niiden kautta. STF-merkki on realistinen tavoite vielä vuodelle 2024. Kestävä matkailutoiminta ja erityisesti kestävän matkailun sertifikaatit ovat yritykselle hyvä kilpailuetu niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.
STF-merkki on kestävän matkailun kehittämisohjelma yrityksille, joka sisältää seitsemän askeleisen polun. Jokaisella askeleella kehitetään matkailutoimintaa kohti kestävämpää toimintaa niin taloudellisesta, ekologisesta kuin sosio-kulttuurisestakin näkökulmasta. Eri näkökulmia tarkastellaan opinnäytetyössä niin teoreettisesti kuin käytännön toimienkin kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, se edistää yrityksessä havaitun tarpeen ratkaisemista ja auttaa yrityksen menestystä niin taloudellisesti, ekologisesti kuin sosiokulttuurisesti. Työn aikana luotu kehittämissuunnitelma auttaa Visit Seiliä konkretisoimaan omia ideoitaan ja tavoitteitaan, sekä kehittämään toimintaansa vastuullisemmaksi niiden kautta. STF-merkki on realistinen tavoite vielä vuodelle 2024. Kestävä matkailutoiminta ja erityisesti kestävän matkailun sertifikaatit ovat yritykselle hyvä kilpailuetu niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.