Show & Dinner musiikkiteatteriteoksen kantaesittäminen
Gutev, Valtteri (2024)
Gutev, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022736
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli uuden kotimaisen Show & Dinner-musiikkiteatteriteoksen, M/S Amorin, luomisprosessin vaiheita alkutekijöistä aina sen kantaesitykseen Tampereen Ylioppilastalolla 29. huhtikuuta 2024. Työn tavoitteena oli luoda Suomen viihdetarjontaan uudenlainen humoristinen, käsikirjoitettu sekä dramatisoitu kokonaisuus, joka on tehty helposti eteenpäin myytäväksi. Teoksen tyylilaji oli jukebox, jossa käytettiin pääosin valmista musiikillista materiaalia kirjoittajan itsensä uudelleen sovittamana.
Tässä opinnäytetyössä avattiin tarkemmin katsojalle, mitä Show & Dinner musiikkiteatterin muotona on, missä kaikkialla sitä tehdään tai voidaan tehdä ja millaiset puitteet sen toteutuksen kannalta kotimaassa vaaditaan, sekä pohdittiin lisäksi, miten sitä tulisi markkinoida, jotta katsoja siitä kiinnostuisi.
Uuden kotimaisen kantaesityksen luomisprosessin eri vaiheisiin kuuluivat teoksen käsikirjoittaminen sekä dramatisointi yhdessä ohjaaja/koreografi Katrin Vaskelaisen kanssa, kappaleiden uudelleen sovittaminen, hahmojen sekä niiden tarinoiden luominen, nelihenkisen liveorkesterin harjoituttaminen sekä teoksen kohtausten ja musikaalinumeroiden ympärivuotinen workshopmainen harjoittelu yhdessä kahdeksanhenkisen ensemblen kanssa ennakolta tarkoin laaditun aikataulun mukaan toimien.
Aineistona opinnäytetyössä toimi kirjoittajan oma kokemus kokonaisen show-tuotannon luomisesta sekä musiikkiteatterialan huippuammattilaisen ja M/S Amorin ohjaajan ja koreografin, Katrin Vaskelaisen, kanssa käyty keskustelu. Työssä pohdittiin, miten lyhyessä ajassa saatiin aikaan kokonainen show-tuotanto ulkopuolisessa tilassa, missä onnistuttiin ja mitä mahdollisesti kannattaa ottaa tarkemmin huomioon teoksen uudelleenmarkkinointia ajatellen.
Tässä opinnäytetyössä avattiin tarkemmin katsojalle, mitä Show & Dinner musiikkiteatterin muotona on, missä kaikkialla sitä tehdään tai voidaan tehdä ja millaiset puitteet sen toteutuksen kannalta kotimaassa vaaditaan, sekä pohdittiin lisäksi, miten sitä tulisi markkinoida, jotta katsoja siitä kiinnostuisi.
Uuden kotimaisen kantaesityksen luomisprosessin eri vaiheisiin kuuluivat teoksen käsikirjoittaminen sekä dramatisointi yhdessä ohjaaja/koreografi Katrin Vaskelaisen kanssa, kappaleiden uudelleen sovittaminen, hahmojen sekä niiden tarinoiden luominen, nelihenkisen liveorkesterin harjoituttaminen sekä teoksen kohtausten ja musikaalinumeroiden ympärivuotinen workshopmainen harjoittelu yhdessä kahdeksanhenkisen ensemblen kanssa ennakolta tarkoin laaditun aikataulun mukaan toimien.
Aineistona opinnäytetyössä toimi kirjoittajan oma kokemus kokonaisen show-tuotannon luomisesta sekä musiikkiteatterialan huippuammattilaisen ja M/S Amorin ohjaajan ja koreografin, Katrin Vaskelaisen, kanssa käyty keskustelu. Työssä pohdittiin, miten lyhyessä ajassa saatiin aikaan kokonainen show-tuotanto ulkopuolisessa tilassa, missä onnistuttiin ja mitä mahdollisesti kannattaa ottaa tarkemmin huomioon teoksen uudelleenmarkkinointia ajatellen.