Generering och utvärdering av koncept för stolsfjädring i båt
Alex, Koski (2024)
Alex, Koski
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122774
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar generering av koncept för stolsfjädring i båt samt utvärdering av de genererade koncepten. Det har gjorts på uppdrag av Greenbay Marine Ltd. Syftet var att ta fram olika koncept i form av 3D-modeller och utvärdera dem för att få en uppfattning om vilket av dem som skulle vara lämpligast att tillverka en prototyp av. Koncepten skulle vara lite mer exklusiva och erbjuda en hel del justerbarhet.
Arbetet inleddes med en analys av problemet för att kunna fastställa krav som koncepten behöver uppfylla och önskemål som de önskas uppfylla. Sedan genererades flera olika koncept som uppfyllde kraven genom att ta fram dellösningsalternativ, kombinera de som var kompatibla för att få totallösningsalternativ och göra 3D-modeller av totallösningsalternativen. Till sist utvärderades koncepten med hjälp av en tabell där de gavs poäng för olika kriterier. Det koncept som fick flest totalpoäng ansågs vara bäst.
Resultatet är fyra 3D-modeller men åtta koncept och ett koncept som baserat på utvärderingen anses vara lämpligast att tillverka en prototyp av. Orsaken till att det är fler koncept än 3D-modeller är att alla modeller kan utrustas med två olika fjädertyper så de är ett koncept om de utrustas med den ena fjädertypen och ett annat om de utrustas med den andra. Det koncept som baserat på utvärderingen anses vara bäst består av en rörlig plattform med fyrledsmekanism samt en coilover med luftfjäder av ”rolling lobe” typ och dämpare av enkelrörstyp. This thesis covers generation of concepts for boat seat suspension as well as an evaluation of the generated concepts. The task was given by Greenbay Marine Ltd. The purpose was to produce different concepts in the form of 3D models and evaluate them to get an understanding of which one of them would be most suitable to manufacture a prototype of. The concepts had to be a little more exclusive and offer quite a lot of adjustability.
The work began with an analysis of the problem to be able to establish requirements that the concepts had to fulfill and wishes that they were to fulfill. Then several different concepts that fulfilled the requirements were generated by producing partial solution alternatives, combining the ones that were compatible to get total solution alternatives and making 3D models of the total solution alternatives. Finally, the concepts were evaluated with the help of a table where they were given points for different criteria. The concept that received the most total points was considered the best.
The result is four 3D models but eight concepts and one concept that based on the evaluation was considered most suitable to manufacture a prototype of. The reason why there are more concepts than 3D models is that all models can be fitted with two different spring types so they are one concept if they are fitted with one spring type and another if they are fitted with the other. The concept that based on the evaluation is considered the best consists of a moving platform with four-bar linkage as well as a coilover with air spring of rolling lobe type and damper of mono-tube type.
Arbetet inleddes med en analys av problemet för att kunna fastställa krav som koncepten behöver uppfylla och önskemål som de önskas uppfylla. Sedan genererades flera olika koncept som uppfyllde kraven genom att ta fram dellösningsalternativ, kombinera de som var kompatibla för att få totallösningsalternativ och göra 3D-modeller av totallösningsalternativen. Till sist utvärderades koncepten med hjälp av en tabell där de gavs poäng för olika kriterier. Det koncept som fick flest totalpoäng ansågs vara bäst.
Resultatet är fyra 3D-modeller men åtta koncept och ett koncept som baserat på utvärderingen anses vara lämpligast att tillverka en prototyp av. Orsaken till att det är fler koncept än 3D-modeller är att alla modeller kan utrustas med två olika fjädertyper så de är ett koncept om de utrustas med den ena fjädertypen och ett annat om de utrustas med den andra. Det koncept som baserat på utvärderingen anses vara bäst består av en rörlig plattform med fyrledsmekanism samt en coilover med luftfjäder av ”rolling lobe” typ och dämpare av enkelrörstyp.
The work began with an analysis of the problem to be able to establish requirements that the concepts had to fulfill and wishes that they were to fulfill. Then several different concepts that fulfilled the requirements were generated by producing partial solution alternatives, combining the ones that were compatible to get total solution alternatives and making 3D models of the total solution alternatives. Finally, the concepts were evaluated with the help of a table where they were given points for different criteria. The concept that received the most total points was considered the best.
The result is four 3D models but eight concepts and one concept that based on the evaluation was considered most suitable to manufacture a prototype of. The reason why there are more concepts than 3D models is that all models can be fitted with two different spring types so they are one concept if they are fitted with one spring type and another if they are fitted with the other. The concept that based on the evaluation is considered the best consists of a moving platform with four-bar linkage as well as a coilover with air spring of rolling lobe type and damper of mono-tube type.