Tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen yhteistyö
Hokkanen, Hanna (2024)
Hokkanen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122798
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tilannekeskuksen ja kotihoidon välistä yhteistyötä Etelä-Savon hyvinvointialueella. Tämän työn tarkoituksena oli kuvata, minkälaista tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen yhteistyö on ja miten sitä voidaan kehittää.
Tutkimukseen osallistuneet tilannekeskuksen ja kotihoidon työntekijät vastasivat Webropol-kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen yhteistyö on pääasiassa tiivistä ja välitöntä. Kotihoidon työntekijät ovat yhteydessä tilannekeskukseen matalalla kynnyksellä. Yhteistyölle haasteita aiheuttavat erilaisten prosessien epäselvyys ja hoidon tarpeen arvioinnin puutteellisuus erilaisten mittareiden puuttuessa.
Yhteistyötä voidaan kehittää erilaisten prosessien ja toimintamallien yhteisellä läpikäymisellä. Tilannekeskuksen ja kotihoidon välille toivotaan säännöllisiä yhteisiä palavereja. Yhteiset palaverit sekä tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen keskustelu selkeyttäisi toimintaa ja helpottaisi yhteydenottoja entisestään. Yhteistyötä voidaan kehittää myös hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksella, simulaatiokoulutuksella ja raportointia kehittämällä. Resurssien oikean-lainen kohdentaminen, priorisointi ja selkeät prosessiohjeistukset nähtiin myös yhteistyön kehittämisen välineinä.
Kotihoidossa on jo otettu käyttöön etähoiva, jolloin kotihoidon asiakasta hoidetaan digiyhteyksien avulla. Myös tilannekeskuksessa hyödynnetään etäyhteyksiä ja digitalisaatiota. Tämä on yhteistyön kohde, jota olisi syytä tutkia tarkempaan ja kehittää pidemmälle.
Asiasanat: tilannekeskukset, kotihoito, yhteistyö
Tutkimukseen osallistuneet tilannekeskuksen ja kotihoidon työntekijät vastasivat Webropol-kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen yhteistyö on pääasiassa tiivistä ja välitöntä. Kotihoidon työntekijät ovat yhteydessä tilannekeskukseen matalalla kynnyksellä. Yhteistyölle haasteita aiheuttavat erilaisten prosessien epäselvyys ja hoidon tarpeen arvioinnin puutteellisuus erilaisten mittareiden puuttuessa.
Yhteistyötä voidaan kehittää erilaisten prosessien ja toimintamallien yhteisellä läpikäymisellä. Tilannekeskuksen ja kotihoidon välille toivotaan säännöllisiä yhteisiä palavereja. Yhteiset palaverit sekä tilannekeskuksen ja kotihoidon välinen keskustelu selkeyttäisi toimintaa ja helpottaisi yhteydenottoja entisestään. Yhteistyötä voidaan kehittää myös hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksella, simulaatiokoulutuksella ja raportointia kehittämällä. Resurssien oikean-lainen kohdentaminen, priorisointi ja selkeät prosessiohjeistukset nähtiin myös yhteistyön kehittämisen välineinä.
Kotihoidossa on jo otettu käyttöön etähoiva, jolloin kotihoidon asiakasta hoidetaan digiyhteyksien avulla. Myös tilannekeskuksessa hyödynnetään etäyhteyksiä ja digitalisaatiota. Tämä on yhteistyön kohde, jota olisi syytä tutkia tarkempaan ja kehittää pidemmälle.
Asiasanat: tilannekeskukset, kotihoito, yhteistyö