Spotilla-järjestelmän katsaus ja kehittäminen Tehdaspalvelun yksikössä
Bak, Elina (2024)
Bak, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kunnossapitojärjestelmän Spotillan toimivuutta ja käytettävyyttä VR FleetCaren kunnossapitoyksikön, eli Tehdaspalvelun työntekijöiden näkökulmasta. Spotilla on sähköinen kunnossapitojärjestelmä, joka on otettu käyttöön Tehdaspalvelussa muutama vuosi sitten. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kunnossapitojärjestelmän viimeaikaista historiaa ja tunnistaa kehityskohteita.
Kunnossapidon tavoitteena on pitää tuotannon koneet ja laitteet käyttökunnossa ja turvallisina käyttää. Tehokas kunnossapito auttaa kustannusten hallinnassa ja parantaa laitteiden luotettavuutta. Sen toimet ovat tarkoituksenmukaisia ja harkittuja. Jotkin kunnossapitovaatimukset on säädetty laeissa, asetuksissa ja valmistajan ohjeissa. Siirtyminen korjaavasta kunnossapidosta ennakoivaan kunnossapitoon on kustannustehokkaampaa. Työssä kuvataan kunnossapidon eri sukupolvet sekä kunnossapitolajit.
Opinnäytetyöhön kerättiin kyselytutkimuksen avulla kunnossapitoyksikön työntekijöiden näkemyksiä. Kyselyyn vastasi 10 henkilöä, ja tuloksia täydennettiin yksikönpäällikön haastattelulla. Kunnossapitoyksikön nykyinen Spotilla-järjestelmä koettiin toimivaksi ja tehokkaaksi ratkaisuksi kunnossapidon työntekijöiden keskuudessa. Vastauksista ilmeni, että Spotilla on helpottanut tehtävien koordinointia ja parantanut näkyvyyttä kunnossapitotoimintoihin. Haasteita ilmeni järjestelmän käytettävyydessä, laiterekisterin puutteissa ja dokumentaation hallinnassa. Kaikilta vastaajilta tuli hyviä kehitysideoita jatkoa varten.
Kyselytutkimuksen tulokset korostavat jatkuvan arvioinnin ja kehityksen tarvetta. Pienillä toimilla Tehdaspalveluiden kunnossapitojärjestelmä voidaan kehittää entistä toimivammaksi, käyttäjäystävällisemmäksi ja selkeämmäksi.
Kunnossapidon tavoitteena on pitää tuotannon koneet ja laitteet käyttökunnossa ja turvallisina käyttää. Tehokas kunnossapito auttaa kustannusten hallinnassa ja parantaa laitteiden luotettavuutta. Sen toimet ovat tarkoituksenmukaisia ja harkittuja. Jotkin kunnossapitovaatimukset on säädetty laeissa, asetuksissa ja valmistajan ohjeissa. Siirtyminen korjaavasta kunnossapidosta ennakoivaan kunnossapitoon on kustannustehokkaampaa. Työssä kuvataan kunnossapidon eri sukupolvet sekä kunnossapitolajit.
Opinnäytetyöhön kerättiin kyselytutkimuksen avulla kunnossapitoyksikön työntekijöiden näkemyksiä. Kyselyyn vastasi 10 henkilöä, ja tuloksia täydennettiin yksikönpäällikön haastattelulla. Kunnossapitoyksikön nykyinen Spotilla-järjestelmä koettiin toimivaksi ja tehokkaaksi ratkaisuksi kunnossapidon työntekijöiden keskuudessa. Vastauksista ilmeni, että Spotilla on helpottanut tehtävien koordinointia ja parantanut näkyvyyttä kunnossapitotoimintoihin. Haasteita ilmeni järjestelmän käytettävyydessä, laiterekisterin puutteissa ja dokumentaation hallinnassa. Kaikilta vastaajilta tuli hyviä kehitysideoita jatkoa varten.
Kyselytutkimuksen tulokset korostavat jatkuvan arvioinnin ja kehityksen tarvetta. Pienillä toimilla Tehdaspalveluiden kunnossapitojärjestelmä voidaan kehittää entistä toimivammaksi, käyttäjäystävällisemmäksi ja selkeämmäksi.