Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia etähoivayhteistyöstä
Hiekkavirta, Minna (2024)
Hiekkavirta, Minna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722251
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala on muutoksen keskellä. Uudet hyvinvointialueet yhdenmukaistavat alueiden työskentelytapoja ja tietojärjestelmiä sekä lisäävät yhteistyötä. Väestön ikääntyessä hyvinvointialueiden on lähtökohtaisesti mahdollistettava ikäihmisten kotona asuminen viemällä palvelut kotiin. Kotihoidon asiakasmäärät ovat kasvussa ja haja-asutusalueilla välimatkat ovat pitkiä. Samalla koko sosiaali- ja terveysalalla vallitsee työvoimapula. Etähoiva on yksi ratkaisu turvaamaan kotona asumista. Se vapauttaa hoitajien aikaa sellaisten asiakkaiden luo, jotka tarvitsevat apua paikan päällä. Keski-Suomen hyvinvointialueella etähoivaa tuotetaan keskitetysti etähoivayksiköstä. Opinnäytetyö sai alkunsa tekijän halusta selvittää, kuinka kahden fyysisesti kaukana toisistaan olevan tiimin yhteistyö koetaan hoidettaessa yhteisiä asiakkaita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kotihoidon työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä etähoivan kanssa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin kotihoidon työntekijät kokevat etähoivan avustettaessa yhteisiä asiakkaita ja kuinka he toivoisivat yhteistyötä kehitettävän. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin kahden keskisuomalaisen kotihoidon yksikön työntekijöille suunnatun Webpropol -kyselyn avulla ja saatu aineisto (n=4) analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella yhteistyö oli toimivaa. Positiivisten kokemusten myötä toivottiin, että asiakkaita saataisiin enemmän etähoivan piiriin. Yksi tapa lisätä palvelua olisi tunnistaa heti kotihoidon asiakkuuden alussa etähoivasta hyötyvät ihmiset. Kehittämismahdollisuuksia nähtiin teknologian laajemman käytön ja moniammatillisen yhteistyön edistämisessä. Myönteistä suhtautumista etähoivaprosessiin olisi lisännyt huolellisesti laadittu perehdytys. Yhteistyökumppaneiden informointi erityisesti asiakkaan muutostilanteissa koettiin tärkeäksi. Yhteistyö etähoivan kanssa on tullut arkisemmaksi osaksi kotihoitoa, mikä on huomioitava lisäämällä koulutusta, palavereita ja yhteyshenkilöitä palveluntuottajien välillä. Kyselytutkimuksen tuloksia voidaan huomioida kehitettäessä etähoivatyön olemassa olevia prosesseja ja laajennettaessa etähoivaa uusille yhteistyöalueille.