Palautekulttuurin kehittäminen hybridityössä: case:yritys X
Juujärvi, Minna (2024)
Juujärvi, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122895
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin teknologia-alalla toimivan yrityksen X henkilöstön kokemuksia palautekulttuurista hybridityössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa miten työntekijät kokevat organisaation palautekulttuurin, sekä selvittää miten palautekulttuuria voidaan organisaatiossa kehittää. Tarve tutkimukselle lähti yritys X:n toiveesta, sillä aikaisempaa tutkimusta henkilöstön kokemuksista ei ollut olemassa.
Teoriaosuus rajattiin käsittelemään palautekulttuuria, toimivaa ja turvallista työyhteisöä sekä hybridityötä. Teorialla haluttiin avata tutkimuksessa käytettäviä käsitteitä ja tuoda esiin siihen liittyviä tuoreita lähteitä ja tutkimuksia. Teoriaosuuden pohjalta rakennettiin määrällisen kyselyn runko, jonka katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin määrällisellä kyselyn avulla keväällä 2024. Kyselyn kohderyhmänä oli koko yritys X:n henkilöstö. Kysely toteutettiin internet-kyselynä Wepropol-työkalua hyödyntäen ja siinä hyödynnettiin sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.Kyselyn vastaukset analysoitiin käyttäen Excel-taulukko-ohjelmaa, Word-tekstinkäsittelyohjelmaa ja Wepropol-ohjelman analysointityökalua.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että sekä positiivista että kehittävää palautetta toivotaan organisaatiossa enemmän. Tulokset osoittivat, että vastaajat toivoivat enemmän palautetta kollegoilta, vaikka myös esihenkilöltä sitä odotettiin enemmän. Tutkimuksessa selvisi, että organisaatiossa tunnistetaan tarvetta myös palautteen pyytämiselle ja lisäksi korostui, ettei palautteen saaminen saa olla riippuvaista työntekopaikasta. Tutkimuksessa nousi myös esiin, ettei organisaatiossa juuri tunnisteta selkeitä pelisääntöjä palautekulttuurin ympärille.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että yritys X:n kannattaa entisestään panostaa palautekulttuurin kehittämiseen. Tämä vaatii toteutuakseen selkeitä pelisääntöjä tiimikohtaisesti tai organisaation tasolla, niin että pelisäännöissä otetaan kantaa palautteen antamiseen, vastaanottamiseen ja sen pyytämiseen sekä valittuihin kanaviin.
Teoriaosuus rajattiin käsittelemään palautekulttuuria, toimivaa ja turvallista työyhteisöä sekä hybridityötä. Teorialla haluttiin avata tutkimuksessa käytettäviä käsitteitä ja tuoda esiin siihen liittyviä tuoreita lähteitä ja tutkimuksia. Teoriaosuuden pohjalta rakennettiin määrällisen kyselyn runko, jonka katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin määrällisellä kyselyn avulla keväällä 2024. Kyselyn kohderyhmänä oli koko yritys X:n henkilöstö. Kysely toteutettiin internet-kyselynä Wepropol-työkalua hyödyntäen ja siinä hyödynnettiin sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.Kyselyn vastaukset analysoitiin käyttäen Excel-taulukko-ohjelmaa, Word-tekstinkäsittelyohjelmaa ja Wepropol-ohjelman analysointityökalua.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että sekä positiivista että kehittävää palautetta toivotaan organisaatiossa enemmän. Tulokset osoittivat, että vastaajat toivoivat enemmän palautetta kollegoilta, vaikka myös esihenkilöltä sitä odotettiin enemmän. Tutkimuksessa selvisi, että organisaatiossa tunnistetaan tarvetta myös palautteen pyytämiselle ja lisäksi korostui, ettei palautteen saaminen saa olla riippuvaista työntekopaikasta. Tutkimuksessa nousi myös esiin, ettei organisaatiossa juuri tunnisteta selkeitä pelisääntöjä palautekulttuurin ympärille.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että yritys X:n kannattaa entisestään panostaa palautekulttuurin kehittämiseen. Tämä vaatii toteutuakseen selkeitä pelisääntöjä tiimikohtaisesti tai organisaation tasolla, niin että pelisäännöissä otetaan kantaa palautteen antamiseen, vastaanottamiseen ja sen pyytämiseen sekä valittuihin kanaviin.