Digitaalisten palveluiden riskit sekä uhat : ennaltaehkäisy ja suojautuminen
Virtanen, Viivi; Virta, Julia (2024)
Virtanen, Viivi
Virta, Julia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten tietämys huijauksista, niiden tunnistamisesta sekä niiltä suojautumisesta. Tavoitteena oli selvittää pitäisikö opetussuunnitelmaan lisätä opetusta tietoturvasta, ja näin edes auttaa omaa turvallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin parityönä, jotta saatiin aihe katettua mahdollisimman laajasti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Opinnäytetyötä varten laadittiin kysely, jota jaettiin eri alustoilla linkin avulla anonyymisti. Kyselyyn vastasi 59 henkilöä. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella päädyttiin lopputulemaan, että tarvitaan lisää näkyvyyttä huijausten ehkäisemiseksi jo koulumaailmassa. Nykyinen näkyvyys ei ole tarpeeksi tehokasta eikä päädy riittävästi käyttäjien tietoisuuteen. Tarvitaan parempia teknisiä ratkaisuja, jotta loppukäyttäjät voivat käyttää internetiä ja sosiaalista mediaa turvallisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin parityönä, jotta saatiin aihe katettua mahdollisimman laajasti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Opinnäytetyötä varten laadittiin kysely, jota jaettiin eri alustoilla linkin avulla anonyymisti. Kyselyyn vastasi 59 henkilöä. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella päädyttiin lopputulemaan, että tarvitaan lisää näkyvyyttä huijausten ehkäisemiseksi jo koulumaailmassa. Nykyinen näkyvyys ei ole tarpeeksi tehokasta eikä päädy riittävästi käyttäjien tietoisuuteen. Tarvitaan parempia teknisiä ratkaisuja, jotta loppukäyttäjät voivat käyttää internetiä ja sosiaalista mediaa turvallisesti.