Kiinteistöhuollon ja kunnossapitoprosessin kehittäminen
Kuusisto, Marko (2024)
Kuusisto, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122904
Tiivistelmä
Ruoveden kunnalla on käytössään Buildercom-kiinteistönhallintajärjestelmä, jonka avulla käyttäjät laittavat työpyyntöjä sekä ilmoittavat rakennuksen huoltoa tarvitsevista kohdista. Järjestelmän käyttö on ollut sekä käyttäjillä että teknisen osaston työntekijöillä vajavaista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää järjestelmän tämänhetkistä käyttöastetta sekä tehostaa käyttöä tulevissa kiinteistönhoitoon liittyvissä ja hallinnollisissa tehtävissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Kehittämistutkimukselle ominaista on kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien yhdistäminen. Kyselyllä määriteltiin käyttäjien näkökulmasta toimintaa sekä laatua. Käsitys toiminnan nykytilasta saatiin sähköisellä kyselyllä. Kyselyn lisäksi tehtiin haastattelut, joissa saatiin kehittämisehdotuksia sekä ajatuksia siitä, miten käyttäjät mieltävät laadukkaan kunnossapidon ja minkälaisista osatekijöistä se muodostuu.
Tämän opinnäytetyön hyötynä on kunnossapito-ohjelman aikatauluttaminen sekä käyttäjille tiedottaminen. Lisäksi tavoiteltiin olemassa olevan sähköisen kiinteistönhallintajärjestelmän käyttöasteen parantamista sekä käyttäjillä, kiinteistönhoitajilla että esimiehillä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä parannuksia voidaan tehdä, että saadaan Ruoveden kunnan kiinteistöhuollon ja rakennusten kunnossapitoprosessia kehitettyä paremmaksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Kehittämistutkimukselle ominaista on kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien yhdistäminen. Kyselyllä määriteltiin käyttäjien näkökulmasta toimintaa sekä laatua. Käsitys toiminnan nykytilasta saatiin sähköisellä kyselyllä. Kyselyn lisäksi tehtiin haastattelut, joissa saatiin kehittämisehdotuksia sekä ajatuksia siitä, miten käyttäjät mieltävät laadukkaan kunnossapidon ja minkälaisista osatekijöistä se muodostuu.
Tämän opinnäytetyön hyötynä on kunnossapito-ohjelman aikatauluttaminen sekä käyttäjille tiedottaminen. Lisäksi tavoiteltiin olemassa olevan sähköisen kiinteistönhallintajärjestelmän käyttöasteen parantamista sekä käyttäjillä, kiinteistönhoitajilla että esimiehillä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä parannuksia voidaan tehdä, että saadaan Ruoveden kunnan kiinteistöhuollon ja rakennusten kunnossapitoprosessia kehitettyä paremmaksi.