Che si puo fare? : 1600-luvun italialaisten säveltäjänaisten vokaalimusiikki klassisen laulun opetuksessa
Hirvaskero, Veera (2024)
Hirvaskero, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122869
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää, soveltuuko 1600-luvun italialaisten säveltäjänaisten vokaalimusiikki klassisen laulun opetukseen ja tarjota aiheesta tietoa ja käytännön sovelluksia pedagogisiin tarkoituksiin.
Opinnäytetyössä perehdytään yleisesti 1600-luvun italialaisen vokaalimusiikin tärkeimpiin tyylipiirteisiin ja niiden käyttöön klassisen laulun opetuksessa. Lisäksi tarkastellaan 1600-luvun säveltäjänaisten vokaalimusiikin asemaa klassisen laulumusiikin kaanonissa ja pedagogisessa ohjelmistossa.
Opinnäytetyössä on yksityiskohtainen analyysi Barbara Strozzin aarian Che si puo fare ensimmäisen osan tekstilähtöisestä harjoitteluprosessista. Opinnäytetyön liitteenä on Che si puo faren nuottieditio.
Opinnäytetyössä perehdytään yleisesti 1600-luvun italialaisen vokaalimusiikin tärkeimpiin tyylipiirteisiin ja niiden käyttöön klassisen laulun opetuksessa. Lisäksi tarkastellaan 1600-luvun säveltäjänaisten vokaalimusiikin asemaa klassisen laulumusiikin kaanonissa ja pedagogisessa ohjelmistossa.
Opinnäytetyössä on yksityiskohtainen analyysi Barbara Strozzin aarian Che si puo fare ensimmäisen osan tekstilähtöisestä harjoitteluprosessista. Opinnäytetyön liitteenä on Che si puo faren nuottieditio.