Työharjoittelun odotukset ja harjoittelun saamisen haasteet kahden opiskelijaryhmän välillä Satakunnan ammattikorkeakoulussa
Kesomaa, Pauliina (2024)
Kesomaa, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122843
Tiivistelmä
Työharjoittelu on olennainen osa tutkinnon suorittamista, ja harjoittelupaikan löytämiseen liittyvät haasteet voivat pahimmillaan viivästyttää opiskelijan valmistumista ja työelämään siirtymistä. Oman alan harjoittelupaikka toimii opiskelijan ensimmäisenä askeleena uralla ja tarjoaa usein merkittävän kokemuksen ammatillisessa ympäristössä. Hyvä työharjoittelu antaa opiskelijalle tarvittavat taidot ja kokemuksen menestyäkseen valitsemallaan alalla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa opiskelijoiden odotuksia työharjoittelun suhteen, sekä kartoittaa harjoittelupaikan saamisen haasteita. Näitä tuloksia vertailtiin suomalaisten ja kansainvälisten liiketalouden tutkinto-opiskelijoiden kesken.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa keskityttiin työharjoittelun tärkeyteen, työharjoittelupaikkojen saatavuuteen sekä työharjoittelun saamisen haasteisiin, joita olivat taloudelliset rajoitteet, alueelliset rajoitteet, kielitaito sekä kokemus.
Työn tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä toimi Microsoft Forms-kysely. Kysely jaettiin keväällä 2024 sähköpostilla Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksen logistiikan ja meriteknologian osaamisalueen suomalaisten sekä ulkomaalaisten liiketalouden päivätoteutuksen tradenomitutkinto-opiskelijoille, jotka olivat yli toisen vuoden opiskelijoita. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.
Tutkimustuloksissa yleisimmät odotukset työharjoittelun suhteen olivat pääosin omien taitojen parantaminen, koulussa opitun soveltaminen työelämässä, verkostoituminen sekä työkokemuksen kerryttäminen. Suurimmiksi haasteiksi koettiin hakijoiden määrä suhteessa harjoittelupaikkojen määrään, omat taloudelliset haasteet sekä alueelliset haasteet. Kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla suurin haaste oli kielitaito. Opiskelijaryhmien vastauksien suurimmat erot olivat harjoittelun hakemisen haasteissa. Kansainväliset opiskelijat myös kokivat harjoittelun hakemisen vaikeammaksi kuin suomalaiset opiskelijat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa opiskelijoiden odotuksia työharjoittelun suhteen, sekä kartoittaa harjoittelupaikan saamisen haasteita. Näitä tuloksia vertailtiin suomalaisten ja kansainvälisten liiketalouden tutkinto-opiskelijoiden kesken.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa keskityttiin työharjoittelun tärkeyteen, työharjoittelupaikkojen saatavuuteen sekä työharjoittelun saamisen haasteisiin, joita olivat taloudelliset rajoitteet, alueelliset rajoitteet, kielitaito sekä kokemus.
Työn tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä toimi Microsoft Forms-kysely. Kysely jaettiin keväällä 2024 sähköpostilla Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksen logistiikan ja meriteknologian osaamisalueen suomalaisten sekä ulkomaalaisten liiketalouden päivätoteutuksen tradenomitutkinto-opiskelijoille, jotka olivat yli toisen vuoden opiskelijoita. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.
Tutkimustuloksissa yleisimmät odotukset työharjoittelun suhteen olivat pääosin omien taitojen parantaminen, koulussa opitun soveltaminen työelämässä, verkostoituminen sekä työkokemuksen kerryttäminen. Suurimmiksi haasteiksi koettiin hakijoiden määrä suhteessa harjoittelupaikkojen määrään, omat taloudelliset haasteet sekä alueelliset haasteet. Kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla suurin haaste oli kielitaito. Opiskelijaryhmien vastauksien suurimmat erot olivat harjoittelun hakemisen haasteissa. Kansainväliset opiskelijat myös kokivat harjoittelun hakemisen vaikeammaksi kuin suomalaiset opiskelijat.