Millä perusteella suomalaismatkailijat valitsevat kohteen kotimaassa matkaillessa : Rantapallo.fi
Lahti, Eveliina (2024)
Lahti, Eveliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122857
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä Rantapallon toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kotimaanmatkailijoiden matkakohteen valintaperusteisiin. Suomi on menettänyt ulkomaanmatkailijoita, joten kotimaanmatkailun lisääminen olisi suotavaa. Kotimaanmatkailu määritellään matkailuksi, joka tapahtuu tavanomaisen elinpiirin ulkopuolella ja kestää enintään 12 kuukautta.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan kotimaanmatkailu on kasvanut maksullisissa majoituksissa, mutta muuten kotimaanmatkailu on ollut laskussa. Matkailu on Suomelle tärkeä ja kasvava elinkeino. Tämän vuoksi aihe oli erittäin ajankohtainen. Suomessa on monia vetovoimatekijöitä, kuten luonto, nähtävyydet, vuodenajat ja turvallisuus.
Matkailussa on neljä pääpalvelualuetta: majoitus-, ravitsemis-, liikennepalvelut sekä aktiviteetit ja ohjelmapalvelut. Visit Finland on luonut asiakassegmentointimallin, joka jakautuu neljään teemakokonaisuuteen: Luonto ja löytäminen, Urheilu ja aktiviteetit, Kulttuuri ja oppiminen sekä Viihde ja hyvinvointi. Näistä on johdettu tilastoanalyysillä 11 pääsegmenttiä. Näitä pääsegmenttejä tarkasteltiin johtopäätöksissä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kuluttajakysely, jossa kartoitettiin vastaajien taustatiedot, viimeisimmät matkakokemukset, matkailuun liittyvät mieltymykset ja matkakohteen valinnassa tärkeät tekijät.
Tuloksissa huomattiin, että suurin osa matkustaa tuttuun kohteeseen eikä heillä ole väliä matkustuksen ajankohdalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että suomalaiset haluavat matkustaa mieluiten omalla ajoneuvolla oman perheen, puolison tai ystävien kanssa. Suurin osa vastaajista oli myös erittäin tyytyväisiä viimeisimpään matkaansa ja tähän vaikuttavia tekijöitä oli muun muassa matkaseura ja sää. Tulosten perusteella voitiin myös päätellä suomalaisten matkailevan kotimaassa runsaasti.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan kotimaanmatkailu on kasvanut maksullisissa majoituksissa, mutta muuten kotimaanmatkailu on ollut laskussa. Matkailu on Suomelle tärkeä ja kasvava elinkeino. Tämän vuoksi aihe oli erittäin ajankohtainen. Suomessa on monia vetovoimatekijöitä, kuten luonto, nähtävyydet, vuodenajat ja turvallisuus.
Matkailussa on neljä pääpalvelualuetta: majoitus-, ravitsemis-, liikennepalvelut sekä aktiviteetit ja ohjelmapalvelut. Visit Finland on luonut asiakassegmentointimallin, joka jakautuu neljään teemakokonaisuuteen: Luonto ja löytäminen, Urheilu ja aktiviteetit, Kulttuuri ja oppiminen sekä Viihde ja hyvinvointi. Näistä on johdettu tilastoanalyysillä 11 pääsegmenttiä. Näitä pääsegmenttejä tarkasteltiin johtopäätöksissä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kuluttajakysely, jossa kartoitettiin vastaajien taustatiedot, viimeisimmät matkakokemukset, matkailuun liittyvät mieltymykset ja matkakohteen valinnassa tärkeät tekijät.
Tuloksissa huomattiin, että suurin osa matkustaa tuttuun kohteeseen eikä heillä ole väliä matkustuksen ajankohdalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että suomalaiset haluavat matkustaa mieluiten omalla ajoneuvolla oman perheen, puolison tai ystävien kanssa. Suurin osa vastaajista oli myös erittäin tyytyväisiä viimeisimpään matkaansa ja tähän vaikuttavia tekijöitä oli muun muassa matkaseura ja sää. Tulosten perusteella voitiin myös päätellä suomalaisten matkailevan kotimaassa runsaasti.