Imagotutkimus Juniori-Ässille
Mäntylä, Niko (2024)
Mäntylä, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122874
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin imagotutkimus, jonka toimeksiantajana toimi porilainen jääkiekon junioritoimintaa harjoittava urheiluseura Porin Ässät ry. Tuttavallisemmin Porin Ässät ry tunnetaan Juniori-Ässinä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millainen imago Juniori-Ässillä on kohderyhmän mielestä. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa tekijöitä, jotka vaikuttavat vastaajien mielikuviin Juniori-Ässistä. Tavoitteena oli saada kyselyn avulla toimeksiantajalle dataa, jonka avulla he voivat kehittää omia imagonsa osa-alueita parempaan suuntaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake tehtiin Google Forms -työkalulla, ja jaettiin sähköpostitse kohderyhmälle. Vastausaikaa oli yksi viikko, ja tässä ajassa vastauksia kertyi 205 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Juniori-Ässien imago on yleisesti ottaen hyvä ja seura on tunnettu. Muutamia kehityskohtiakin imagoon ja tunnettuuteen löydettiin ja niihin tarjottiin myös parannusehdotuksia. Niistä mainittakoon esimerkiksi opiskelijoiden hyödyntäminen erilaisten tapahtumien järjestämisessä. Tutkimuksen pohjalta Juniori-Ässät sai systemaattista dataa, jonka pohjalta se voi tulevaisuudessa muokata toimintaansa imagon parantamiseksi entisestään.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake tehtiin Google Forms -työkalulla, ja jaettiin sähköpostitse kohderyhmälle. Vastausaikaa oli yksi viikko, ja tässä ajassa vastauksia kertyi 205 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Juniori-Ässien imago on yleisesti ottaen hyvä ja seura on tunnettu. Muutamia kehityskohtiakin imagoon ja tunnettuuteen löydettiin ja niihin tarjottiin myös parannusehdotuksia. Niistä mainittakoon esimerkiksi opiskelijoiden hyödyntäminen erilaisten tapahtumien järjestämisessä. Tutkimuksen pohjalta Juniori-Ässät sai systemaattista dataa, jonka pohjalta se voi tulevaisuudessa muokata toimintaansa imagon parantamiseksi entisestään.