Asiakastutkimus energiapuualalla toimivalle yritykselle
Argillander, Elina (2024)
Argillander, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122780
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin energiapuualalla toimivan yrityksen asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä, sekä selvitettiin tehokkaimpia markkinointikanavia. Toimeksiantajana tutkimuksessa toimi Viitasaarelainen monialayritys Myllyn Mies Oy, jonka metsäpuolen keskeisiin tehtäviin kuuluu energiapuun ostaminen, ja siitä tehtävän hakkeen myynti.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada yritykselle tietoa eri markkinointikanavien tavoittavuudesta uusia asiakkaita tavoitellessa. Tutkimuskysymyksiä tutkimuksessa oli kaksi, ja toisessa niistä pyrittiin selvittämään toimeksiantajayrityksen asiakkaiden kokemaa asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketta käyttäen, joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä eri osa-alueisiin liittyen. Aineistonkeruu toteutettiin lähettämällä kyselylomake yhden vuoden aikana asiakkaana olleille puun myyjille. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kuitenkin suurin osa vastauksista käsiteltiin kvantitatiivisen menetelmän tavoin, koska valtaosa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kehitysehdotusten keräämiseen asiakastutkimuksen toteutus kyselylomakkeella todettiin tehokkaaksi menetelmäksi. Yrityksen käyttöön jäi paljon eri osa-alueisiin liittyviä ehdotuksia toimintatapoihin liittyen. Markkinointikanavien osalta yritys sai tietoa siitä, mille kanaville markkinointi kannattaa pääasiassa kohdistaa. The study investigated the customer satisfaction of the customers of a company operating in the energy wood sector, and also found out the most effective marketing channels. The client for the study was conglomerate Myllyn Mies Ltd from Viitasaari, whose key tasks in the forestry sector include buying energy wood and selling wood chips.
The goal of the research was to get information for the company about the reach of different marketing channels, when seeking new customers. There were two research questions in the study, and one of them sought to find out the customer satisfaction experienced by the customers of the commissioning company.
The research was done with a questionnaire, that contained both multiple-choice questions and open-ended questions related to different areas. Data collection was carried out by sending a questionnaire to wood sellers, who had been customers of the company during that year. The research was carried out using both quantitative and qualitative research methods. However, most of the answers were processed using a quantitative method, since most of the questions were multiple-choice questions.
The research results showed that customers were mostly satisfied with the company's operations. Conducting a customer survey, using a questionnaire was found to be an effective way to collect development suggestions. The company received a lot of proposals related to different operational areas. In terms of marketing channels, the company received information on which channels marketing should mainly target.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada yritykselle tietoa eri markkinointikanavien tavoittavuudesta uusia asiakkaita tavoitellessa. Tutkimuskysymyksiä tutkimuksessa oli kaksi, ja toisessa niistä pyrittiin selvittämään toimeksiantajayrityksen asiakkaiden kokemaa asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketta käyttäen, joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä eri osa-alueisiin liittyen. Aineistonkeruu toteutettiin lähettämällä kyselylomake yhden vuoden aikana asiakkaana olleille puun myyjille. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kuitenkin suurin osa vastauksista käsiteltiin kvantitatiivisen menetelmän tavoin, koska valtaosa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kehitysehdotusten keräämiseen asiakastutkimuksen toteutus kyselylomakkeella todettiin tehokkaaksi menetelmäksi. Yrityksen käyttöön jäi paljon eri osa-alueisiin liittyviä ehdotuksia toimintatapoihin liittyen. Markkinointikanavien osalta yritys sai tietoa siitä, mille kanaville markkinointi kannattaa pääasiassa kohdistaa.
The goal of the research was to get information for the company about the reach of different marketing channels, when seeking new customers. There were two research questions in the study, and one of them sought to find out the customer satisfaction experienced by the customers of the commissioning company.
The research was done with a questionnaire, that contained both multiple-choice questions and open-ended questions related to different areas. Data collection was carried out by sending a questionnaire to wood sellers, who had been customers of the company during that year. The research was carried out using both quantitative and qualitative research methods. However, most of the answers were processed using a quantitative method, since most of the questions were multiple-choice questions.
The research results showed that customers were mostly satisfied with the company's operations. Conducting a customer survey, using a questionnaire was found to be an effective way to collect development suggestions. The company received a lot of proposals related to different operational areas. In terms of marketing channels, the company received information on which channels marketing should mainly target.