Etätyön vaikutus perehdytykseen
Ripatti, Saima (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada lukija ymmärtämään, kuinka korona-aikana ja sen jälkeen jatkunut etätyöskentely on vaikuttanut perehdytykseen. Tavoitteena on saada lukija ymmärtämään, millaisia muutoksia tarvitaan perehdytykseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään perehdytyksen, etätyön ja hybridityön käsitteet. Teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa perehdytyksen elementtejä ja tarkasteltiin etätyön etuja ja haasteita. Teoriaosuudessa käsitellään lähdekirjallisuuden pohjalta löytyvää tietoa näistä aiheista. Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on selvitetty perehdytyksen ominaisuuksia ja pandemian sekä etätyön vaikutuksia siihen.
Työn tuloksen perusteella voidaan todeta, että etätyö on vaikuttanut merkittävästi perehdytykseen. Pandemian aikana etätyön yleistyminen vaikutti perehdytysprosesseihin ja se on jatkunut pandemian jälkeenkin. Organisaatiot painostuvat tarjoamaan etä- ja hybridityö mahdollisuuksia kilpaillakseen työntekijöistä. Koulutukset siirtyvät enemmän verkkoon, mikä helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Pandemian vaikutukset perehdytysprosesseihin ovat pysyviä, ja organisaatioiden on jatkuvasti sopeuduttava ja kehitettävä strategioitaan vastatakseen muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään perehdytyksen, etätyön ja hybridityön käsitteet. Teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa perehdytyksen elementtejä ja tarkasteltiin etätyön etuja ja haasteita. Teoriaosuudessa käsitellään lähdekirjallisuuden pohjalta löytyvää tietoa näistä aiheista. Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on selvitetty perehdytyksen ominaisuuksia ja pandemian sekä etätyön vaikutuksia siihen.
Työn tuloksen perusteella voidaan todeta, että etätyö on vaikuttanut merkittävästi perehdytykseen. Pandemian aikana etätyön yleistyminen vaikutti perehdytysprosesseihin ja se on jatkunut pandemian jälkeenkin. Organisaatiot painostuvat tarjoamaan etä- ja hybridityö mahdollisuuksia kilpaillakseen työntekijöistä. Koulutukset siirtyvät enemmän verkkoon, mikä helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Pandemian vaikutukset perehdytysprosesseihin ovat pysyviä, ja organisaatioiden on jatkuvasti sopeuduttava ja kehitettävä strategioitaan vastatakseen muuttuviin tarpeisiin.