Kitinkankaan virkistysalueen kehittämistutkimus ja markkinointisuunnitelma
Tossavainen, Jenna (2024)
Tossavainen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli YritysKannus Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kannuksessa sijaitsevan Kitinkankaan virkistysalueen käyttäjäkuntaa, käyttöastetta sekä kokemuksia palveluiden laadusta, tarjonnasta sekä saavutettavuudesta. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten Kitinkankaan virkistysaluetta tulisi markkinoida paikallisella sekä myös laajemmalla tasolla.
Työn tietoperustassa käsiteltiin palvelua kokonaisuutena, erityisesti laadun, tuotteistamisen, palvelumuotoilun sekä markkinoinnin näkökulmasta.
Empiirisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä, joka sisälsi myös kvalitatiivisen eli laadullisen menetelmän elementtejä. Vastaajille laadittiin kyselylomake, johon oli toukokuussa 2022 mahdollista vastata verkossa Webropol-kyselynä. Lisäksi kyselyn paperilomakkeeseen oli mahdollista vastata Kannuksessa järjestetyillä SYKE-messuilla sekä kaupungin eri palvelupisteissä. Avoimesta kyselystä tiedotettiin Kannuksen kaupungin kotisivuilla sekä muissa sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyn tuloksissa oli havaittavissa selkeästi tekijöitä, jotka kohdennetun markkinoinnin keinoin voisivat lisätä Kitinkankaan virkistysalueen ja Kannuksen kaupungin tunnettuutta sekä vetovoimaisuutta. Palvelutarjonta ja sen laatu koettiin yleisesti hyvänä, lisäksi tuloksista ilmeni potentiaalisia kehitettäviä kohteita virkistysalueella.
Johtopäätöksiä sekä ehdotelmia jatkotoimenpiteistä muodostettiin saatujen tulosten pohjalta. Jatkotoimenpide-ehdotuksissa pyrittiin ottamaan huomioon käytettävissä olevat resurssit sekä mahdollinen tarve lisäselvityksille.
Tutkimuksen pohjalta laadittiin myös kalenterivuoden kattava markkinointisuunnitelma syksyllä 2023 käynnistyneen Kitinkankaan virkistysalueen kehittämishankkeen tueksi.
Työn tietoperustassa käsiteltiin palvelua kokonaisuutena, erityisesti laadun, tuotteistamisen, palvelumuotoilun sekä markkinoinnin näkökulmasta.
Empiirisen opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä, joka sisälsi myös kvalitatiivisen eli laadullisen menetelmän elementtejä. Vastaajille laadittiin kyselylomake, johon oli toukokuussa 2022 mahdollista vastata verkossa Webropol-kyselynä. Lisäksi kyselyn paperilomakkeeseen oli mahdollista vastata Kannuksessa järjestetyillä SYKE-messuilla sekä kaupungin eri palvelupisteissä. Avoimesta kyselystä tiedotettiin Kannuksen kaupungin kotisivuilla sekä muissa sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyn tuloksissa oli havaittavissa selkeästi tekijöitä, jotka kohdennetun markkinoinnin keinoin voisivat lisätä Kitinkankaan virkistysalueen ja Kannuksen kaupungin tunnettuutta sekä vetovoimaisuutta. Palvelutarjonta ja sen laatu koettiin yleisesti hyvänä, lisäksi tuloksista ilmeni potentiaalisia kehitettäviä kohteita virkistysalueella.
Johtopäätöksiä sekä ehdotelmia jatkotoimenpiteistä muodostettiin saatujen tulosten pohjalta. Jatkotoimenpide-ehdotuksissa pyrittiin ottamaan huomioon käytettävissä olevat resurssit sekä mahdollinen tarve lisäselvityksille.
Tutkimuksen pohjalta laadittiin myös kalenterivuoden kattava markkinointisuunnitelma syksyllä 2023 käynnistyneen Kitinkankaan virkistysalueen kehittämishankkeen tueksi.