Urheilu-uran edistäminen yrittäjyyden avulla
Vuorinen, Kasimir (2024)
Vuorinen, Kasimir
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122925
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli urheilu-uran edistäminen yrittäjyyden avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa selvää, miten ja millä eri tavoin urheilijat mahdollistavat ja edistävät urheilu-uraa yrittäjyyden avulla. Tarkoituksena oli selvittää millaista yritystoimintaa urheilijat ovat harjoittaneet urheilu-uran aikana ja sekä sitä millaisia mahdollisuuksia yrittäjyys on urheilijoille antanut. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää brändin merkitystä sekä sitä, miten sosiaalinen media on vaikuttanut urheilijoiden yhteistyökumppanien hankintaan.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmän tueksi suoritettiin myös kolme teemahaastattelua eri lajien urheilijoiden kanssa. Haastatteluihin laadittiin etukäteen haastattelurunko ja –kysymykset, jonka pohjalta haastattelut toteutettiin. Haastatteluun vastaajille jätettiin täysi mahdollisuus avoimiin vastauksiin eli kukin haastateltavista vastasi parhaaksi katsomallaan tavalla omista näkökulmistaan. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat korkean profiilin urheilijat, jotka urheilevat ammattilaisena tai puoliammattilaisena.
Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli saada parempaa käsitystä siitä, miten huipulla tai lähellä huippua urheilevat urheilijat ovat edistäneet urheilu-uransa aikana oman uransa kulkua yrittäjyyden avulla. Työstä saatavan ymmärryksen perusteella tekijä uskoo saavansa uusia näkökulmia ja tekemisen tapoja omalle urheilu-uralleen sekä myös työelämään. Lisäksi tarkoituksena oli avata tätä tärkeätä aihetta laajemmin ja herättää keskustelua tämän opinnäytetyön pohjalta.
Työn edetessä tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyys tarjoaa urheilijalle tukea ja hyötyjä uran aikana. Myös haastatteluiden perusteella oli selkeästi havaittavissa se, että yrittäjyys tukee urheilu-uran etenemistä. Lisäksi urheilijan brändi ja sosiaalinen media tukivat merkittävällä tavalla yhteistyökumppanuuksien hankintaa. Näin ollen myös laadukkaat yhteistyökumppanuudet mahdollistivat paremmin urheilu-uraan keskittymisen.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmän tueksi suoritettiin myös kolme teemahaastattelua eri lajien urheilijoiden kanssa. Haastatteluihin laadittiin etukäteen haastattelurunko ja –kysymykset, jonka pohjalta haastattelut toteutettiin. Haastatteluun vastaajille jätettiin täysi mahdollisuus avoimiin vastauksiin eli kukin haastateltavista vastasi parhaaksi katsomallaan tavalla omista näkökulmistaan. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat korkean profiilin urheilijat, jotka urheilevat ammattilaisena tai puoliammattilaisena.
Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli saada parempaa käsitystä siitä, miten huipulla tai lähellä huippua urheilevat urheilijat ovat edistäneet urheilu-uransa aikana oman uransa kulkua yrittäjyyden avulla. Työstä saatavan ymmärryksen perusteella tekijä uskoo saavansa uusia näkökulmia ja tekemisen tapoja omalle urheilu-uralleen sekä myös työelämään. Lisäksi tarkoituksena oli avata tätä tärkeätä aihetta laajemmin ja herättää keskustelua tämän opinnäytetyön pohjalta.
Työn edetessä tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyys tarjoaa urheilijalle tukea ja hyötyjä uran aikana. Myös haastatteluiden perusteella oli selkeästi havaittavissa se, että yrittäjyys tukee urheilu-uran etenemistä. Lisäksi urheilijan brändi ja sosiaalinen media tukivat merkittävällä tavalla yhteistyökumppanuuksien hankintaa. Näin ollen myös laadukkaat yhteistyökumppanuudet mahdollistivat paremmin urheilu-uraan keskittymisen.