Mitä opittavaa klassisella laulupedagogilla on draamakasvattajalta? : draamakasvatuksen mahdollisuudet klassisen laulupedagogiikan kehittämisessä
Eskelinen, Aleksandra (2024)
Eskelinen, Aleksandra
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722164
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millaisia mahdollisuuksia draamakasvatus tarjoaa klassisen laulupedagogiikan kehittämiseen. Laadullisen tutkimuksen avulla syvennyttiin draamakasvatukseen niin työkaluna kuin opetusnäkökulmanakin. Teemahaastatteluilla tutkittiin draamakasvatuksen vaikutuksia musiikkikasvattajan opetustyöhön.
Haastatteluaineiston pohjalta hahmoteltiin kuusiportainen malli, joka havainnollistaa oppimiselle otollisen opetustilanteen rakentamisen draamakasvatuksen näkökulmasta. Oppimiselle välttämättömiksi elementeiksi määriteltiin hyväksyvän ja dialogisen ilmapiirin rakentaminen sekä osallistujien keskittyneisyys ja oikeanlainen virittäytyneisyys, jotka mahdollistavat ennakkoluulottoman kokeilemisen. Kokeilujen reflektointi tuottaa oivalluksia ja johtaa oppimiseen.
Haastatteluaineistoa tarkasteltiin klassisen musiikkipedagogiikan opetusperinteiden tuottamien ongelmien ja tavoitteena olevan hyvän pedagogiikan vaatimusten valossa. Aineiston ja tietoperustan vertailussa huomattiin, että draamakasvatus tarjoaa ratkaisuja kaikkiin klassisen laulupedagogiikan kehitystarpeisiin. Aineiston ja tietoperustan perusteella todettiin, että draamakasvatuksen opinnot ovat hyödyllisiä ei vain klassisille laulupedagogeille vaan kaikille musiikkipedagogeille. The aim of the thesis was to determine the potential of drama education in developing classical singing pedagogy. By means of qualitative research, the study delved into drama education both as a tool and as a teaching approach. The impact of drama education on the teaching practice of music educators was explored through thematic interviews.
Based on the research data, a six-step model was outlined to illustrate the construction of a teaching situation conducive to learning from the perspective of drama education. The elements necessary for learning were specified to be the creation of an accepting and communicative atmosphere, and concentration and awareness of the participants that allow for unprejudiced experimentation. Reflection on experimentations generates insights and leads to learning.
The research data was further examined in the context of the problems posed by the teaching traditions of classical music pedagogy and the requirements of good pedagogy. By comparing the research data to relevant pedagogical theory, it was found that drama education offers solutions to all the developmental needs of classical singing pedagogy. Based on the research data and theory it was concluded that drama education studies are useful not only for classical singing pedagogues but for all music pedagogues.
Haastatteluaineiston pohjalta hahmoteltiin kuusiportainen malli, joka havainnollistaa oppimiselle otollisen opetustilanteen rakentamisen draamakasvatuksen näkökulmasta. Oppimiselle välttämättömiksi elementeiksi määriteltiin hyväksyvän ja dialogisen ilmapiirin rakentaminen sekä osallistujien keskittyneisyys ja oikeanlainen virittäytyneisyys, jotka mahdollistavat ennakkoluulottoman kokeilemisen. Kokeilujen reflektointi tuottaa oivalluksia ja johtaa oppimiseen.
Haastatteluaineistoa tarkasteltiin klassisen musiikkipedagogiikan opetusperinteiden tuottamien ongelmien ja tavoitteena olevan hyvän pedagogiikan vaatimusten valossa. Aineiston ja tietoperustan vertailussa huomattiin, että draamakasvatus tarjoaa ratkaisuja kaikkiin klassisen laulupedagogiikan kehitystarpeisiin. Aineiston ja tietoperustan perusteella todettiin, että draamakasvatuksen opinnot ovat hyödyllisiä ei vain klassisille laulupedagogeille vaan kaikille musiikkipedagogeille.
Based on the research data, a six-step model was outlined to illustrate the construction of a teaching situation conducive to learning from the perspective of drama education. The elements necessary for learning were specified to be the creation of an accepting and communicative atmosphere, and concentration and awareness of the participants that allow for unprejudiced experimentation. Reflection on experimentations generates insights and leads to learning.
The research data was further examined in the context of the problems posed by the teaching traditions of classical music pedagogy and the requirements of good pedagogy. By comparing the research data to relevant pedagogical theory, it was found that drama education offers solutions to all the developmental needs of classical singing pedagogy. Based on the research data and theory it was concluded that drama education studies are useful not only for classical singing pedagogues but for all music pedagogues.