Sointuja avoimin mielin ja kielin
Oravuo, Pekka (2024)
Oravuo, Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320093
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä Tom Bukovacin soittoon ja erityisesti hänen rikkaaseen tapaansa hyödyntää sointuja sekä harmoniaa pop- ja rock-musiikissa. Tutkimuksessa pureuduttiin kysymykseen siitä, miten Bukovac käyttää avoimia kieliä sointujen soitossaan, ja miten aihetta olisi ylipäätään mahdollista hyödyntää kitaransoiton opetuksessa. Tavoitteena oli laajentaa kitaristien tapaa soittaa monipuolisesti erilaisia sointuja ja siten kehittää kitaristien sointukäsitystä. Myös pedagogisen kentän kehittäminen Bukovacin soiton näkökulmasta oli yksi päätavoitteista.
Tutkimuksen aineistona toimi Tom Bukovacin Corona Lessons- sekä Homeskoolin’ -videosarjat, joilla hän soittaa kitaraa ja kertoo soitostaan. Tutkittavilta videoilta kerättiin aineisto, josta etsittiin konsepteja, joita Bukovac soitossaan hyödyntää.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla laadullisen sisällönanalyysin menetelmin soitto-osuudet Bukovacin videoista, joissa keskityttiin sointuotteisiin ja lopuksi vielä vain pelkästään avoimia kieliä sisältäviin otteisiin. Tutkimuksen keskeisin tulos oli avoimien kielien hyödyntäminen sointujen soitossa, jota konkretisoimaan rakennettiin opetusmateriaaliksi 14 harjoitusta.
Harjoituksista tehtiin helposti lähestyttäviä ja niissä pyrittiin tarjoamaan harjoitusmateriaalia monen tasoisille soittajille ja aiheesta kiinnostuneille, joskin harjoitukset vaativat vähintään perinteisten avosointujen hallinnan kitaralla.
Tutkimuksen aineistona toimi Tom Bukovacin Corona Lessons- sekä Homeskoolin’ -videosarjat, joilla hän soittaa kitaraa ja kertoo soitostaan. Tutkittavilta videoilta kerättiin aineisto, josta etsittiin konsepteja, joita Bukovac soitossaan hyödyntää.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla laadullisen sisällönanalyysin menetelmin soitto-osuudet Bukovacin videoista, joissa keskityttiin sointuotteisiin ja lopuksi vielä vain pelkästään avoimia kieliä sisältäviin otteisiin. Tutkimuksen keskeisin tulos oli avoimien kielien hyödyntäminen sointujen soitossa, jota konkretisoimaan rakennettiin opetusmateriaaliksi 14 harjoitusta.
Harjoituksista tehtiin helposti lähestyttäviä ja niissä pyrittiin tarjoamaan harjoitusmateriaalia monen tasoisille soittajille ja aiheesta kiinnostuneille, joskin harjoitukset vaativat vähintään perinteisten avosointujen hallinnan kitaralla.