Neuropsykiatrinen ydintaitovalmennus : yksilön toimintakyvystä kohti toimivaa yhteisöä
Kantola, Kristiina (2024)
Kantola, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122930
Tiivistelmä
Autismin ja ADHD:n diagnoosien määrä Suomessa on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Erilaisia neuropsykiatrisiin diagnooseihin liittyviä haasteita arvellaan nykyään olevan jopa 10 prosentilla väestöstä. Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset tarvitsevat kipeästi nykyistä toimivampia keinoja voidakseen tukea lapsia ja nuoria pärjäämään paremmin koulupolulla ja muualla yhteiskunnassa. Osaavalle täydennyskoulutukselle on kysyntää.
Tässä opinnäytetyössä esitellään neuropsykiatrinen ydintaitovalmennus, joka on uuden sukupolven yhteisöllinen valmennusmenetelmä neurokirjolla olevien lasten ja nuorten tukemiseen. Työssä kuvataan valmennusmenetelmän koulutuksen asiakaslähtöinen kehittäminen, asiakasorganisaatioiden kanssa yhteistyössä toteutetut pilottikoulutukset ja esitellään palvelumuotoillun koulutuksen sisältö ja rakenne.
Koulutus tähtää sekä yksilön että yhteisön toimintakyvyn tukemiseen. Koulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu polyvagaaliteoriaan ja motivaatioteoriaan sekä niiden keskinäiseen yhteyteen henkilön toimintakyvyn tukemisessa.
Työn lopputuloksena on sekä yksilön että yhteisön resilienssiä tukeva neuropsykiatrinen ydintaitovalmentajakoulutus, joka vastaa yhteiskunnassa olevaan autismin ja neurokirjon osaamisen vajeeseen ja täydennyskoulutustarpeeseen.
Tässä opinnäytetyössä esitellään neuropsykiatrinen ydintaitovalmennus, joka on uuden sukupolven yhteisöllinen valmennusmenetelmä neurokirjolla olevien lasten ja nuorten tukemiseen. Työssä kuvataan valmennusmenetelmän koulutuksen asiakaslähtöinen kehittäminen, asiakasorganisaatioiden kanssa yhteistyössä toteutetut pilottikoulutukset ja esitellään palvelumuotoillun koulutuksen sisältö ja rakenne.
Koulutus tähtää sekä yksilön että yhteisön toimintakyvyn tukemiseen. Koulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu polyvagaaliteoriaan ja motivaatioteoriaan sekä niiden keskinäiseen yhteyteen henkilön toimintakyvyn tukemisessa.
Työn lopputuloksena on sekä yksilön että yhteisön resilienssiä tukeva neuropsykiatrinen ydintaitovalmentajakoulutus, joka vastaa yhteiskunnassa olevaan autismin ja neurokirjon osaamisen vajeeseen ja täydennyskoulutustarpeeseen.