Äänenkuljetusta sointukäännöksillä
Toivari, Niko (2024)
Toivari, Niko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320280
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyi jazzpianisti Bill Evansin (1929–1980) soittotekniikkaan ja tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen siitä, miten Evans käytti eri sointuhajotuksia ja niiden käännöksiä soitossaan. Tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella Evansin soittamia käännöksiä ja äänenkuljetusta syvemmin ja tavoitteena oli
löytää Evansin tyyliä mukaillen jazzpianon soittotekniikan käsitteitä ja menetelmiä, josta tuotettu tieto on
avuksi pianopedagogien työkentällä. Taustoituksessa hyödynnettiin musiikinteorian konsepteja sekä Evansin ensimmäisen trion ja Miles Daviksen yhtyeen äänityksiä että hänen musiikillista historiikkiaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimustyönä ja siinä analysoitiin valmista aineistoa, kahta Evansin soittamaa kappaletta, transkriptiomenetelmällä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tukena hyödynnettiin perinteistä sointuanalyysia. Tutkimuksen tuloksista löydettiin monia soinnun sisäisiä harmonisia äänenkuljetuksellisia menetelmiä, sekä eri sointutyyppien ja jazzpianotekniikoiden rikasta käyttöä, joihin
syventyminen on hyödyllistä, sekä pianopedagogeille että kaikille teemasta kiinnostuneille.
Tutkimuksen johtopäätelmässä todettiin Evansin hyödyntäneen left hand voicing -käännöksiä monipuolisesti ja soveltaen niitä erilaisissa musiikillisissa tilanteissa. Evansille ominaiset äänenkuljetukselliset hienoudet toteutuivat käyttämällä sointujen käännöksiä luovasti.
löytää Evansin tyyliä mukaillen jazzpianon soittotekniikan käsitteitä ja menetelmiä, josta tuotettu tieto on
avuksi pianopedagogien työkentällä. Taustoituksessa hyödynnettiin musiikinteorian konsepteja sekä Evansin ensimmäisen trion ja Miles Daviksen yhtyeen äänityksiä että hänen musiikillista historiikkiaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimustyönä ja siinä analysoitiin valmista aineistoa, kahta Evansin soittamaa kappaletta, transkriptiomenetelmällä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tukena hyödynnettiin perinteistä sointuanalyysia. Tutkimuksen tuloksista löydettiin monia soinnun sisäisiä harmonisia äänenkuljetuksellisia menetelmiä, sekä eri sointutyyppien ja jazzpianotekniikoiden rikasta käyttöä, joihin
syventyminen on hyödyllistä, sekä pianopedagogeille että kaikille teemasta kiinnostuneille.
Tutkimuksen johtopäätelmässä todettiin Evansin hyödyntäneen left hand voicing -käännöksiä monipuolisesti ja soveltaen niitä erilaisissa musiikillisissa tilanteissa. Evansille ominaiset äänenkuljetukselliset hienoudet toteutuivat käyttämällä sointujen käännöksiä luovasti.