Är jag i goda händer eller bara i vägen? : en kvalitativ studie om studerandes upplevelser av praktik handledning inom hälso-och sjukvården.
Svevar, Michell (2024)
Svevar, Michell
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222959
Tiivistelmä
Syftet med denna kvalitativa studie är att få en djupare insikt i upplevelser och problematiken kring praktik handledning hos studeranden inom hälso- och sjukvården. Fokuset låg runt studerandens synpunkter, åsikter och erfarenheten kring handledning på praktik, och denna studie grundade sig i
studerandes erfarenheter.
Studien utfördes med semi-strukturerade intervjuer som insamlingsmetod och analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Informanterna i denna studie bestod av 1 man och 3 kvinnor i åldern: 19-30år. Informanterna var från olika delar av Österbotten. I denna studie användes en omsorgsfull student-handledningsrelation och är skriven av Sandvik & Hilli (2022) som teoretisk utgångspunkt.
I Resultatet framkom det att alla informanter i denna studie hade varit med om bra praktik handledning vilket bekräftade att där trivdes studerande som bäst men även att man lärde sig mycket och studerande kände sig trygg i sin omgivning. Informanterna hade även varit med om dålig praktik handledning vilket resulterade i osäkerheter i valet av utbildning och ångest. Resultatet som framkom i studien var att bra praktikhandledning gör att studerandes självförtroende höjds, studerande lär sig mycket mer och man får inspiration att göra ett bättre jobb. The purpose of this qualitative study is to gain deeper insight into the experiences and problems of practical supervision among students in health care. The focus was on the student’s views, opinions, and experiences of supervision in practice, and this study was based on the student’s experiences.
The study was conducted with semi-structured interviews as a collection method and analyzed through a qualitative content analysis. The informants in this study consisted of 1 man and 3 women aged 19-30 years. The informants came from different parts of Ostrobothnia, in this study, a careful
student-supervision relationship was used and written by Sandvik & Hilli (2022) as a theoretical starting point.
The results showed that all informants in this study had experienced good practice supervision, which confirmed that students were happiest there, but also that they learned a lot and students felt safe in their surroundings. The informants had also experienced poor practice supervision which resulted in uncertainties in the choice of education and anxiety. The result of the study was that good practice supervision increases student`s self-confidence, student`s learn a lot.
studerandes erfarenheter.
Studien utfördes med semi-strukturerade intervjuer som insamlingsmetod och analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Informanterna i denna studie bestod av 1 man och 3 kvinnor i åldern: 19-30år. Informanterna var från olika delar av Österbotten. I denna studie användes en omsorgsfull student-handledningsrelation och är skriven av Sandvik & Hilli (2022) som teoretisk utgångspunkt.
I Resultatet framkom det att alla informanter i denna studie hade varit med om bra praktik handledning vilket bekräftade att där trivdes studerande som bäst men även att man lärde sig mycket och studerande kände sig trygg i sin omgivning. Informanterna hade även varit med om dålig praktik handledning vilket resulterade i osäkerheter i valet av utbildning och ångest. Resultatet som framkom i studien var att bra praktikhandledning gör att studerandes självförtroende höjds, studerande lär sig mycket mer och man får inspiration att göra ett bättre jobb.
The study was conducted with semi-structured interviews as a collection method and analyzed through a qualitative content analysis. The informants in this study consisted of 1 man and 3 women aged 19-30 years. The informants came from different parts of Ostrobothnia, in this study, a careful
student-supervision relationship was used and written by Sandvik & Hilli (2022) as a theoretical starting point.
The results showed that all informants in this study had experienced good practice supervision, which confirmed that students were happiest there, but also that they learned a lot and students felt safe in their surroundings. The informants had also experienced poor practice supervision which resulted in uncertainties in the choice of education and anxiety. The result of the study was that good practice supervision increases student`s self-confidence, student`s learn a lot.