Vapaasti hengittävän kaasutinmoottorin muunnos turboahdetuksi ruiskutusmoottoriksi : Lada 2105 VAZ-2103
Vainikka, Emil (2024)
Vainikka, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122838
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on suorittaa vanhalle VAZ-2103-ottomoottorille muutoksia, jotka parantavat sen hyötysuhdetta ja toimintavarmuutta. Työ toteutettiin asentamalla moottoriin imusarjaruiskutus, pakokaasuahdin, sekä toimintaa tukeva moottorinohjainlaite. Moottorinohjainlaitteeseen ohjelmoidaan Suomen tieliikenneasetusten lisäksi myös tieliikenteeseen soveltumaton maksimiteho- ja vääntömomenttikartta, joten ajoneuvoa voidaan kuljettaa kummalla teholuokituksella tahansa, käyttötarkoituksen mukaan.
Lisäksi perehdytään työssä tarvittaviin auton alkuperäisistä poikkeaviin osiin ja niiden toimintaan/asennukseen. Työssä käydään myös läpi eri työvaiheet, ja niissä mahdollisesti ilmenevät ongelmat.
Työn lopputuloksena syntyi toimiva, paranneltu ja nykyaikaistettu M1-luokan henkilöauto. Työssä opittuja asioita voidaan mahdollisesti hyödyntää muissa vastaavissa muutostöissä. The objective of this project is to make modifications to an old VAZ-2103-combustion engine to enhance its efficiency and reliability. The objective will be carrien out by equipping the engine with a multipoint injection system, a turbocharger, and a programmable engine control unit. The engine will be set up and mapped according to the domestic road traffic regulation.It will also have maximum power/torque setup, that is not suitable for road use. The inappropriate setup will be programmed into the vehicle's engine control unit, allowing the vehicle to be operated at either power rating depending on the intended use.
The project will also focus on the non-original parts that are required for the modifications, their functions and their installation. The different stages of the work and any potential issues that may arise during these stages will be covered as well.
The result of the project is a functional, improved, and modernized M1 class vehicle and the research can be used later with other similar vehicles.
Lisäksi perehdytään työssä tarvittaviin auton alkuperäisistä poikkeaviin osiin ja niiden toimintaan/asennukseen. Työssä käydään myös läpi eri työvaiheet, ja niissä mahdollisesti ilmenevät ongelmat.
Työn lopputuloksena syntyi toimiva, paranneltu ja nykyaikaistettu M1-luokan henkilöauto. Työssä opittuja asioita voidaan mahdollisesti hyödyntää muissa vastaavissa muutostöissä.
The project will also focus on the non-original parts that are required for the modifications, their functions and their installation. The different stages of the work and any potential issues that may arise during these stages will be covered as well.
The result of the project is a functional, improved, and modernized M1 class vehicle and the research can be used later with other similar vehicles.