Införskaffning och Ibruktagande av ITSM-system för Malax kommun
Skinnar, Emil (2024)
Skinnar, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222998
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts på uppdrag av IT-avdelningen vid Malax kommun. Uppdraget var att införskaffa och ta i bruk ett nytt ITSM-system för kommunens bruk. Anledningen till att skaffa ett nytt ITSM-system var att det fanns behov av att uppdatera kommunens möjligheter för enhetshantering och support för slutanvändaren. De gamla verktygen var föråldrade och saknade supportfunktioner för slutanvändaren. Att ha både support för slutanvändaren och ett IT Asset Management system i ett och samma enhetliga program var även en stor faktor.
Det nya systemet skulle ha möjligheten att indexera ca 1500 tillgångar av olika slag i ett register där man kan följa med hela tillgångens livslängd. Det skulle även finnas en servicedesk för att ta emot supportärenden från slutanvändare. Om möjligt skall en SSO-koppling även göras för att slutanvändaren skall enkelt kunna logga in med befintliga uppgifter.
För att hitta ett lämpligt ITSM-system för kommunens bruk gjordes en preliminär lista av möjliga alternativ. Olika system undersöktes för sådant som prisklasser, kapacitet och supportfunktioner. Efter vidare beaktande och diskussion med uppgiftsgivaren valdes programmet Freshservice som den lämpligaste ITSM-lösning som slutligen implementerades för Malax kommuns behov.
Som slutresultat av projektet blev Freshservice införskaffat och konfigurerat i ett sådant skick att det var dugligt att ta i bruk. This thesis was made on behalf of the IT division at Malax municipality. The mission was to procure and commission a new ITSM-system for Malax municipality. The purpose of procuring a new ITSM-system was to update the municipal management capabilities and service for the end user. A significant point was to have an Asset Management system and a helpdesk in one and the same place.
The new system should be able to store data on 1500 assets of various kinds, minimum. The information would be inserted into a register where it would be possible to follow its entire lifespan. There should also be a service desk to receive support tickets from the end user. If possible, there should be an SSO connection that utilizes the user’s existing credentials.
To produce an appropriate ITSM-system for the municipality’s purposes a preliminary list of options was put together. The different options on the list were studied more accurately and factors such as price, capacity and support features were considered. After further consideration with the client, the program Freshservice was chosen as the most appropriate ITSM-solution for Malax municipality.
As a result of the project Freshservice was commissioned and configured to such a state that it was operable.
Det nya systemet skulle ha möjligheten att indexera ca 1500 tillgångar av olika slag i ett register där man kan följa med hela tillgångens livslängd. Det skulle även finnas en servicedesk för att ta emot supportärenden från slutanvändare. Om möjligt skall en SSO-koppling även göras för att slutanvändaren skall enkelt kunna logga in med befintliga uppgifter.
För att hitta ett lämpligt ITSM-system för kommunens bruk gjordes en preliminär lista av möjliga alternativ. Olika system undersöktes för sådant som prisklasser, kapacitet och supportfunktioner. Efter vidare beaktande och diskussion med uppgiftsgivaren valdes programmet Freshservice som den lämpligaste ITSM-lösning som slutligen implementerades för Malax kommuns behov.
Som slutresultat av projektet blev Freshservice införskaffat och konfigurerat i ett sådant skick att det var dugligt att ta i bruk.
The new system should be able to store data on 1500 assets of various kinds, minimum. The information would be inserted into a register where it would be possible to follow its entire lifespan. There should also be a service desk to receive support tickets from the end user. If possible, there should be an SSO connection that utilizes the user’s existing credentials.
To produce an appropriate ITSM-system for the municipality’s purposes a preliminary list of options was put together. The different options on the list were studied more accurately and factors such as price, capacity and support features were considered. After further consideration with the client, the program Freshservice was chosen as the most appropriate ITSM-solution for Malax municipality.
As a result of the project Freshservice was commissioned and configured to such a state that it was operable.