Elämyksellisyys klassisen laulumusiikin keinoin
Laitinen, Inka (2024)
Laitinen, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222993
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää sekä taiteellisen että kirjallisen osion. Opinnäytetyö on henkilökohtainen tutkimusmatka laulajan prosessiin konsertin suunnittelusta sen toteuttamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on kirjoittajan ja laulajan kehittyminen esiintyjänä, laulajana ja laulunopettajana. Kirjallisessa osiossa on tarkoitus selvittää klassisen laulajan keinoja luoda yleisölle elämyksiä. Taiteellisessa osiossa sovelletaan löydettyjä keinoja käytäntöön.
Opinnäytetyössä on kuvailtu elämyksellisyyttä, kokemuksellisuutta ja tunteita klassisen musiikin konsertin kontekstissa sekä sivuttu roolityöskentelyä kirjoittajan oman pohdinnan ja haastattelujen kautta. Esiintyjän vuorovaikutus- ja läsnäolotaidot on nostettu esiin merkittävinä keinoina elämysten tuottamisessa yleisölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja kirjallista lähdeaineistoa. Haastateltavien vastausten perusteella syntyneiden ajatusten, pohdinnan ja ideoiden kautta tekijä sovelsi ja hyödynsi elämysten luomiseksi löytämiään keinoja laulun B-tasosuoritus-/ opinnäytetyökonsertissaan. Lopputuloksena on kirjoittajan oman osaamisen kasvu pedagogina ja esiintyjänä, sekä elämyksellisen konsertin suunnittelu ja toteuttaminen. This thesis consists of both the artistic and the written part. The thesis is an exploration of the singer's personal process, from the planning of the concert to its implementation. The aim of the thesis is to develop the writer and singer as a performer, singer and singing teacher. The written section is intended to explore the classical singer's means of creating experiences for the audience. In the artistic section, the found means are applied in practice.
In the thesis, experientiality emotions in the context of a classical music concert has described, as well as touched on the role-work through the author's own reflections and interviews. The interaction and presence skills of the performer have been highlighted as significant means of producing experiences for the public.
Interview and written source material were used as a research method. Through the thoughts, reflections and ideas generated based on the answers of the interview, the author applied and utilized the methods she found during her own thesis process to create experiences in her B-level performance- / thesis concert. The end result is the growth of the writer's own expertise as a pedagogue and performer, as well as the planning and execution of an experiential concert.
Opinnäytetyössä on kuvailtu elämyksellisyyttä, kokemuksellisuutta ja tunteita klassisen musiikin konsertin kontekstissa sekä sivuttu roolityöskentelyä kirjoittajan oman pohdinnan ja haastattelujen kautta. Esiintyjän vuorovaikutus- ja läsnäolotaidot on nostettu esiin merkittävinä keinoina elämysten tuottamisessa yleisölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja kirjallista lähdeaineistoa. Haastateltavien vastausten perusteella syntyneiden ajatusten, pohdinnan ja ideoiden kautta tekijä sovelsi ja hyödynsi elämysten luomiseksi löytämiään keinoja laulun B-tasosuoritus-/ opinnäytetyökonsertissaan. Lopputuloksena on kirjoittajan oman osaamisen kasvu pedagogina ja esiintyjänä, sekä elämyksellisen konsertin suunnittelu ja toteuttaminen.
In the thesis, experientiality emotions in the context of a classical music concert has described, as well as touched on the role-work through the author's own reflections and interviews. The interaction and presence skills of the performer have been highlighted as significant means of producing experiences for the public.
Interview and written source material were used as a research method. Through the thoughts, reflections and ideas generated based on the answers of the interview, the author applied and utilized the methods she found during her own thesis process to create experiences in her B-level performance- / thesis concert. The end result is the growth of the writer's own expertise as a pedagogue and performer, as well as the planning and execution of an experiential concert.