Toimittajayhteistyön kehittäminen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen logistiikkakeskuksessa
Suttinen, Ilari (2024)
Suttinen, Ilari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Varsinais-Suomen hyvinvointialueen logistiikkakeskuksen sekä sen toimittajien välistä yhteistyötä. Työn tarpeellisuus korostui, sillä vastaavasta aikaisemmasta tyytyväisyyskyselystä on kulunut aikaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa toimittajien tyytyväisyyttä ja löytää mahdollisia kehityskohteita, jotta logistiikkakeskus voi tehostaa ja parantaa toimintaansa. Osa opinnäytetyöstä on toteutettu toiminnallisena.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin logistiikkakeskuksen avaintoimittajille. Kysely sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä, joilla kartoitettiin toimittajien mielipiteitä ja kokemuksia logistiikkakeskuksen toiminnasta. Kyselyn aiheet käsittelivät tilauslomakkeen selkeyttä, tilausprosessin aikataulutusta, viestintää ja yhteistyötä, ongelmatilanteiden hallintaa, tuotereklamaatioita ja laskutusprosessia.
Kyselyn tulokset osoittivat, että toimittajat olivat pääosin tyytyväisiä logistiikkakeskuksen toimintaan. Tietyissä työvaiheissa ja tavoissa havaittiin kehitystarpeita joidenkin toimittajien osalta. Tunnistettujen puutteiden sekä luotujen kehitysehdotuksien avulla logistiikkakeskus voi parantaa yhteistyötä toimittajiensa kanssa, mikä tukee tehokkaampaa ja joustavampaa toimintaa tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin logistiikkakeskuksen avaintoimittajille. Kysely sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä, joilla kartoitettiin toimittajien mielipiteitä ja kokemuksia logistiikkakeskuksen toiminnasta. Kyselyn aiheet käsittelivät tilauslomakkeen selkeyttä, tilausprosessin aikataulutusta, viestintää ja yhteistyötä, ongelmatilanteiden hallintaa, tuotereklamaatioita ja laskutusprosessia.
Kyselyn tulokset osoittivat, että toimittajat olivat pääosin tyytyväisiä logistiikkakeskuksen toimintaan. Tietyissä työvaiheissa ja tavoissa havaittiin kehitystarpeita joidenkin toimittajien osalta. Tunnistettujen puutteiden sekä luotujen kehitysehdotuksien avulla logistiikkakeskus voi parantaa yhteistyötä toimittajiensa kanssa, mikä tukee tehokkaampaa ja joustavampaa toimintaa tulevaisuudessa.