Kulttuuritekijöiden merkitys toimintaterapian simulaatioperustaisessa oppimisessa : opinnäytetyö osaamisnäyttönä
Laakso, Annika (2024)
Laakso, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223091
Tiivistelmä
Osaamisnäyttönä tehty opinnäytetyö toteutettiin SIMBA (Simulation-based learning in Occupational Therapy Education) -hankkeeseen kirjoitettavana julkaisuna. Aihe valikoitui oman mielenkiintoni mukaisesti kulttuuritekijöihin ja siihen, miten sekä asiakkaan että terapeutin kulttuuriset taustat vaikuttavat toimintaterapiasuhteessa.
Julkaisu kirjoitettiin englanniksi 'short communication'-tyyppisenä tekstinä, jossa kannustetaan lukijoita osallistumaan yhteisen, maailmanlaajuisen toimintaterapian alan simulaatio-oppimiseen perustuvan digitaalisen alustan rakentamiseen. Julkaisussa esiteltiin termi 'digital cultural immersion' kuvaamaan verkkoalustalla tapahtuvaa simulaatioperustaista kulttuurisen nöyryyden oppimista. SIMBA-hankkeesta ohjaajina toimivat Anu Kuikkaniemi ja Heli Arokki Turun ammattikorkeakoulusta.
Tässä raportissa kuvaan artikkelimuotoisen osaamisnäytön prosessia, en itse julkaisua. Osaamisnäyttönä kirjoitettu julkaisu tullaan lähettämään alan kansainväliseen vertaisarvioituun lehteen (SJOT, Scandinavian Journal of Occupational Therapy) SIMBA-hankkeen jatkuessa vuoteen 2025 saakka. The thesis, completed as a demonstration of expertise, was carried out as a publication for the SIMBA (Simulation-based Learning in Occupational Therapy Education) project. The topic was chosen based on my personal interest in cultural factors and how the cultural backgrounds of both the client and the therapist influence the occupational therapy relationship.
The publication was written in English as a 'short communication' type of text, encouraging readers to participate in the development of a shared, global, simulation-based digital platform for the field of occupational therapy. New term 'digital cultural immersion' was introduced to describe the simulation-based learning of cultural humility on the digital platform. The supervisors from the SIMBA project were Anu Kuikkaniemi and Heli Arokki from Turku University of Applied Sciences.
In this report, I describe the process of creating the article-based demonstration of expertise, not the publication itself. The publication written as a demonstration of expertise will be submitted to an international peer-reviewed journal in the field (SJOT, Scandinavian Journal of Occupational Therapy) as the SIMBA project continues until 2025.
Julkaisu kirjoitettiin englanniksi 'short communication'-tyyppisenä tekstinä, jossa kannustetaan lukijoita osallistumaan yhteisen, maailmanlaajuisen toimintaterapian alan simulaatio-oppimiseen perustuvan digitaalisen alustan rakentamiseen. Julkaisussa esiteltiin termi 'digital cultural immersion' kuvaamaan verkkoalustalla tapahtuvaa simulaatioperustaista kulttuurisen nöyryyden oppimista. SIMBA-hankkeesta ohjaajina toimivat Anu Kuikkaniemi ja Heli Arokki Turun ammattikorkeakoulusta.
Tässä raportissa kuvaan artikkelimuotoisen osaamisnäytön prosessia, en itse julkaisua. Osaamisnäyttönä kirjoitettu julkaisu tullaan lähettämään alan kansainväliseen vertaisarvioituun lehteen (SJOT, Scandinavian Journal of Occupational Therapy) SIMBA-hankkeen jatkuessa vuoteen 2025 saakka.
The publication was written in English as a 'short communication' type of text, encouraging readers to participate in the development of a shared, global, simulation-based digital platform for the field of occupational therapy. New term 'digital cultural immersion' was introduced to describe the simulation-based learning of cultural humility on the digital platform. The supervisors from the SIMBA project were Anu Kuikkaniemi and Heli Arokki from Turku University of Applied Sciences.
In this report, I describe the process of creating the article-based demonstration of expertise, not the publication itself. The publication written as a demonstration of expertise will be submitted to an international peer-reviewed journal in the field (SJOT, Scandinavian Journal of Occupational Therapy) as the SIMBA project continues until 2025.