Datan hyödyntäminen myyntityön johtamisessa
Määttä, Teemu; Hemmi, Kasperi (2024)
Määttä, Teemu
Hemmi, Kasperi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223062
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään datan hyödyntämistä myyntityön johtamisessa, tiedolla johtamisen kontekstissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys luo perustan toiminnalliselle osuudelle. Viitekehyksessä käsitellään muun muassa myynnin määritelmiä, tiedolla johtamista sekä myyntityön joh-tamista. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myyntityön eri muotoja, millaista myyn-tityö on vuonna 2024 sekä kuinka Lean-johtamista voidaan hyödyntää myyntityön johtamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka myyntiä voisi johtaa kuvitteellisessa työelämän tilanteessa, tiedolla johtamista hyödyntäen. Alatavoitteena on selvittää, mitä tämän hetken tut-kimustieto ja kirjallisuus sanovat myyntityön johtamisesta tiedolla johtamisen kontekstissa. Teoreettinen viitekehys on rakennettu alaan liittyvään tietokirjallisuuteen ja verkkolähteisiin pohjautuen.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynsimme myyntijohtajien kanssa käytyjä suullisia haastatteluita, teoriaa sekä omaa osaamista. Toiminnallisella osuudella pyrimme tuomaan esille keinoja, toiminta-tapoja ja strategioita, joita voisi hyödyntää työelämässä. Opinnäytetyössä opimme, kuinka loistava työkalu data on oikein hyödynnettynä. Opimme myös, ettei johtamisessa ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa johtaa, vaan jokaisen organisaation ja johtajan tulee löytää juuri heille parhaat sekä toimivimmat keinot. Hyvällä johtamisella luodaan menestyvä organisaatiokulttuuri ja saadaan kilpailuetua tässä nopeasti muuttuvassa markkinassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka myyntiä voisi johtaa kuvitteellisessa työelämän tilanteessa, tiedolla johtamista hyödyntäen. Alatavoitteena on selvittää, mitä tämän hetken tut-kimustieto ja kirjallisuus sanovat myyntityön johtamisesta tiedolla johtamisen kontekstissa. Teoreettinen viitekehys on rakennettu alaan liittyvään tietokirjallisuuteen ja verkkolähteisiin pohjautuen.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynsimme myyntijohtajien kanssa käytyjä suullisia haastatteluita, teoriaa sekä omaa osaamista. Toiminnallisella osuudella pyrimme tuomaan esille keinoja, toiminta-tapoja ja strategioita, joita voisi hyödyntää työelämässä. Opinnäytetyössä opimme, kuinka loistava työkalu data on oikein hyödynnettynä. Opimme myös, ettei johtamisessa ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa johtaa, vaan jokaisen organisaation ja johtajan tulee löytää juuri heille parhaat sekä toimivimmat keinot. Hyvällä johtamisella luodaan menestyvä organisaatiokulttuuri ja saadaan kilpailuetua tässä nopeasti muuttuvassa markkinassa.