Finnish red clay in ceramic glazes
Hautajoki, Anne Marjaana (2024)
Hautajoki, Anne Marjaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on tutkia ja testata suomalaista punasavea lasitteiden raaka-aineena ja suunnitella keraaminen taideteos. Opinnäytetyön lähtökohtana on kestävä kehitys, jonka mahdollistaa kotimaisten raaka-aineiden käyttö ja alhaisempi uunin lämpötila, joka kuluttaa vähemmän energiaa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaisen punasaven perusominaisuuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli testata Someron punasavea sisältäviä lasitereseptejä, joita voidaan käyttää muiden kotimaisista raaka-aineista valmistettujen lasitereseptien kehittämisessä. Inspiraatio tutkimukseen löytyi Kyllikki Salmenhaaran kirjasta Keramiikka, Massat, lasitukset ja työtavat (1974), jossa hän dokumentoi muun muassa suomalaisesta punasavesta tekemiään lasitetutkimuksia.
Toimivien punasavilasitteiden etsintää tehtiin 16:lla eri lasitereseptillä, joiden pohjana olivat Salmenhaaran P-lasitereseptit. (1974, p.93) Kahdeksan 16:sta seoksista ovat samanlaisia kuin Salmenhaaran lasitteet, niissä keskittytään vaihtelemaan punasaven määriä (10 – 60 %), ja loput kahdeksan ovat seoksia, joihin on lisätty luonnon omia titaanioksideja, rutiilia tai ilmeniittiä. Tarkoituksena on tuoda Salmenhaaran P-reseptit nykyaikaan ja käyttää tällä hetkellä saatavilla olevia kotimaisia raaka-aineita ja mahdollisimman luonnonmukaisia värin antajia. Lisäksi opinnäytetyön materiaalitutkimuksessa on muutaman valikoidun lasitereseptin avulla vertailu Saarijärven punasaven (Taivalkoski) ja Someron punasaven vaikutusta lasitteiseen. Energian kulutuksen vähentämiseksi, lasitetestejä poltettiin kolmessa eri polttolämpötilassa. Näin saatiin selville miten lasite muuttuu eri lämpötiloissa ja miten niistä löydettäisiin kauneimmat, kestävimmät ja hyödyllisimmät reseptit.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeästi dokumentoidut lasitereseptit ja testikappaleet. Lisäksi suunniteltiin keraaminen taideteos, joka voidaan toteuttaa kotimaisisista itsetehdyistä saviseoksista ja lasittaa kotimaisesta punasavesta valmistetuilla lasiteilla. In this thesis, the aims are to test Finnish red clay as a raw material of glazes and to design a ceramic artwork. The starting point of the study was sustainable development made possible by the locality of raw materials for ceramic glazes and lower kiln temperature that consumes less energy. In addition, the thesis was reviewed basic characteristics of Finnish red clay.
The goal of the research was to test glaze recipes from Somero red clay, which can be used in the development of other glaze recipes made from domestic raw materials. The inspiration for the study found in the Kyllikki Salmenhaara’s book Keramiikka, Massat, lasitukset ja työtavat (1974), in which among other things she has made glaze experiences with Finnish red clay.
The search for desirable red clay glaze with 16 different base recipe tests was made using Salmenhaara’s P glaze recipes as a base. 8 out of 16 use Somero red clay with different portions and are like Salmenhaara’s glazes, and the other 8 are recipes added with natural oxides rutile or ilmenite. The purpose is to bring Salmenhaara's P recipes into modern times and use currently available domestic ingredients. Therefore, a comparison as a test is made using Saarijärvi red clay, from Taivalkoski, with best of the recipes made of Somero red clay. To be able to consume less energy the test pieces were applied also to the 3 different temperatures of firing process to find out the most beautiful, sustainable and most useful ones.
The result of the thesis is a clearly documented glaze recipes and test pieces. In addition, a designed ceramic artwork is made of clay mixtures of domestic origin and glazed with the Finnish red clay glazes made.
Tutkimuksen tavoitteena oli testata Someron punasavea sisältäviä lasitereseptejä, joita voidaan käyttää muiden kotimaisista raaka-aineista valmistettujen lasitereseptien kehittämisessä. Inspiraatio tutkimukseen löytyi Kyllikki Salmenhaaran kirjasta Keramiikka, Massat, lasitukset ja työtavat (1974), jossa hän dokumentoi muun muassa suomalaisesta punasavesta tekemiään lasitetutkimuksia.
Toimivien punasavilasitteiden etsintää tehtiin 16:lla eri lasitereseptillä, joiden pohjana olivat Salmenhaaran P-lasitereseptit. (1974, p.93) Kahdeksan 16:sta seoksista ovat samanlaisia kuin Salmenhaaran lasitteet, niissä keskittytään vaihtelemaan punasaven määriä (10 – 60 %), ja loput kahdeksan ovat seoksia, joihin on lisätty luonnon omia titaanioksideja, rutiilia tai ilmeniittiä. Tarkoituksena on tuoda Salmenhaaran P-reseptit nykyaikaan ja käyttää tällä hetkellä saatavilla olevia kotimaisia raaka-aineita ja mahdollisimman luonnonmukaisia värin antajia. Lisäksi opinnäytetyön materiaalitutkimuksessa on muutaman valikoidun lasitereseptin avulla vertailu Saarijärven punasaven (Taivalkoski) ja Someron punasaven vaikutusta lasitteiseen. Energian kulutuksen vähentämiseksi, lasitetestejä poltettiin kolmessa eri polttolämpötilassa. Näin saatiin selville miten lasite muuttuu eri lämpötiloissa ja miten niistä löydettäisiin kauneimmat, kestävimmät ja hyödyllisimmät reseptit.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeästi dokumentoidut lasitereseptit ja testikappaleet. Lisäksi suunniteltiin keraaminen taideteos, joka voidaan toteuttaa kotimaisisista itsetehdyistä saviseoksista ja lasittaa kotimaisesta punasavesta valmistetuilla lasiteilla.
The goal of the research was to test glaze recipes from Somero red clay, which can be used in the development of other glaze recipes made from domestic raw materials. The inspiration for the study found in the Kyllikki Salmenhaara’s book Keramiikka, Massat, lasitukset ja työtavat (1974), in which among other things she has made glaze experiences with Finnish red clay.
The search for desirable red clay glaze with 16 different base recipe tests was made using Salmenhaara’s P glaze recipes as a base. 8 out of 16 use Somero red clay with different portions and are like Salmenhaara’s glazes, and the other 8 are recipes added with natural oxides rutile or ilmenite. The purpose is to bring Salmenhaara's P recipes into modern times and use currently available domestic ingredients. Therefore, a comparison as a test is made using Saarijärvi red clay, from Taivalkoski, with best of the recipes made of Somero red clay. To be able to consume less energy the test pieces were applied also to the 3 different temperatures of firing process to find out the most beautiful, sustainable and most useful ones.
The result of the thesis is a clearly documented glaze recipes and test pieces. In addition, a designed ceramic artwork is made of clay mixtures of domestic origin and glazed with the Finnish red clay glazes made.