Lead Time Challenges and Improvements in Building Automation Field Services
Björkskog, Kevin (2024)
Björkskog, Kevin
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223030
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan erilaisia lähestymistapoja lyhentää läpimenoaikoja huoltoympäristössä Schneider Electric Finlandille. Tavoitteena oli ymmärtää, mikä aiheuttaa pitkät johtoajat kenttähuolloissa ja ehdottaa parannuksia tähän.
Pitkät läpimenoajat rakennusautomaation huoltopalveluissa ovat aiheuttaneet ongelmia laskutusprosessin viivästymisen ja työntekijöiden stressin lisääntymisen muodossa. Leanperheestä peräisin olevia menetelmiä tai työkaluja on tutkittu tämän ongelman käsittelemiseksi. Tässä opinnäytetyössä kiinnostivat työkalut Kanban ja value stream mapping.
Työtilauksista saatuja tietoja analysoitiin ja suhdetta keskeneräisten töiden määrän ja läpimenoajan välillä tutkittiin. Suhdetta tarkasteltaessa havaittiin, että läpimenoajat kasvoivat keskeneräisten työn lisääntyessä. Tämä oli linjassa teorian kanssa ja on sitä, mitä Kanban lupasi korjata. Työtilausten syvällinen analyysi tehtiin löytääkseen muita syitä pitkiin läpimenoaikoihin. Tuloksena oli, että aikavälit ja vaativa työ lisäsivät läpimenoaikoja. Aikavälit työtilauksissa voidaan korjata paremmalla työnkululla, jota myös Kanban on tarkoitus parantaa.
Työnkulun analyysi tehtiin value stream mapin avulla. Pieni parannusmahdollisuus havaittiin huoltoraporttien luomisessa. Työnkulun ongelma voitiin myös havaita tässä analyysissä.
Pääasiallinen ehdotettu parannus on henkilökohtaisen kanban-taulun käyttöönotto huoltohenkilöstölle. Kanban-taulu lyhentää läpimenoaikoja rajoittamalla keskeneräistä työtä ja parantaa työnkulkua tarjoamalla työntekijöille visuaalisen tavan priorisoida työtä ja löytää pullonkauloja. Toinen ehdotettu parannus on muuttaa tapaa, jolla huoltoraportit luodaan ja tallennetaan.
Pitkät läpimenoajat rakennusautomaation huoltopalveluissa ovat aiheuttaneet ongelmia laskutusprosessin viivästymisen ja työntekijöiden stressin lisääntymisen muodossa. Leanperheestä peräisin olevia menetelmiä tai työkaluja on tutkittu tämän ongelman käsittelemiseksi. Tässä opinnäytetyössä kiinnostivat työkalut Kanban ja value stream mapping.
Työtilauksista saatuja tietoja analysoitiin ja suhdetta keskeneräisten töiden määrän ja läpimenoajan välillä tutkittiin. Suhdetta tarkasteltaessa havaittiin, että läpimenoajat kasvoivat keskeneräisten työn lisääntyessä. Tämä oli linjassa teorian kanssa ja on sitä, mitä Kanban lupasi korjata. Työtilausten syvällinen analyysi tehtiin löytääkseen muita syitä pitkiin läpimenoaikoihin. Tuloksena oli, että aikavälit ja vaativa työ lisäsivät läpimenoaikoja. Aikavälit työtilauksissa voidaan korjata paremmalla työnkululla, jota myös Kanban on tarkoitus parantaa.
Työnkulun analyysi tehtiin value stream mapin avulla. Pieni parannusmahdollisuus havaittiin huoltoraporttien luomisessa. Työnkulun ongelma voitiin myös havaita tässä analyysissä.
Pääasiallinen ehdotettu parannus on henkilökohtaisen kanban-taulun käyttöönotto huoltohenkilöstölle. Kanban-taulu lyhentää läpimenoaikoja rajoittamalla keskeneräistä työtä ja parantaa työnkulkua tarjoamalla työntekijöille visuaalisen tavan priorisoida työtä ja löytää pullonkauloja. Toinen ehdotettu parannus on muuttaa tapaa, jolla huoltoraportit luodaan ja tallennetaan.