Tunnetaidot sairaanhoitajan apuna leikki-ikäisten lasten pistostilanteissa : projekti Soiten lastenosastolle
Jakobsén, Henna; Kudzhieva, Natalia (2024)
Jakobsén, Henna
Kudzhieva, Natalia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323143
Tiivistelmä
On yleistä, että leikki-ikäisillä on erilaisia pelkoja. Yksi yleinen pelko on injektiopelko. Tunnetaidoilla voidaan auttaa lasta lievittämään pelkoa. Tunnetaidoilla voidaan myös parantaa mielenterveyttä ja hyvinvointia. Tunnetaidot ovat merkityksellisiä sairaanhoitajan työssä, sillä ne mahdollistavat hyvän kohtaamisen lapsipotilaan kanssa.
Opinnäyteyön tarkoitus oli pitää ohjauspaja Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lastenosastolla työskenteleville sairaanhoitajille ja muulle hoitohenkilöstölle. Ohjaushetkessä käsittelimme tunnetaitoja ja työkaluja sairaanhoitajille leikki-ikäisen lapsen pistotilanteissa, joissa lapsi pelkää pistämistä. Ohjaushetkeä varten loimme Powerpoint–esityksen ja teimme sisältörungon, jossa avasimme tarkemmin ohjaushetken sisältöä.
Tavoitteena oli laajentaa sairaanhoitajien osaamista tunnetaidoista, jotta he pystyvät soveltamaan niitä leikki-ikäisten injektiotilanteissa. Tavoitteena oli myös, että sairaanhoitajalla olisi käsitys leikki-ikäisen kokemasta pelosta ja siitä, kuinka sitä voisi tunnetaitojen kautta lähestyä. Tavoitteena oli tuoda tieteellistä teoriatietoa konkreettisesti, kriittisesti sekä positiivisesti esiin. Oppimismateriaalina olemme käyttäneet näyttöön perustuvaa kirjallisuutta. Ohjauspajan lopuksi keräsimme palautetta osallistujilta.
Opinnäyteyön tarkoitus oli pitää ohjauspaja Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lastenosastolla työskenteleville sairaanhoitajille ja muulle hoitohenkilöstölle. Ohjaushetkessä käsittelimme tunnetaitoja ja työkaluja sairaanhoitajille leikki-ikäisen lapsen pistotilanteissa, joissa lapsi pelkää pistämistä. Ohjaushetkeä varten loimme Powerpoint–esityksen ja teimme sisältörungon, jossa avasimme tarkemmin ohjaushetken sisältöä.
Tavoitteena oli laajentaa sairaanhoitajien osaamista tunnetaidoista, jotta he pystyvät soveltamaan niitä leikki-ikäisten injektiotilanteissa. Tavoitteena oli myös, että sairaanhoitajalla olisi käsitys leikki-ikäisen kokemasta pelosta ja siitä, kuinka sitä voisi tunnetaitojen kautta lähestyä. Tavoitteena oli tuoda tieteellistä teoriatietoa konkreettisesti, kriittisesti sekä positiivisesti esiin. Oppimismateriaalina olemme käyttäneet näyttöön perustuvaa kirjallisuutta. Ohjauspajan lopuksi keräsimme palautetta osallistujilta.